Manjak profesionalnih vozača na tržištu rada u Republici Srpskoj i cijeloj BiH, može se riješiti tako što će se mladim vozačima omogućiti da autobuse voze već sa 20 godina, smatra Dejan Mijić, predsjednik Udruženja saobraćaja i veza pri Privrednoj komori RS.
"Mladi završe srednju školu za kvalifikovane vozače sa 18 ili 19 godina, a vozački ispit D kategoriju mogu polagati tek kada navrše 24 godine. U međuvremenu prodaju pice, rade razne druge poslove, a neki, kada navrše 21 godinu, polažu za vozače kamiona, jer je taj posao na Zapadu daleko bolje plaćen", kaže Mijić.
Mijić tvrdi da je prevoz putnika svuda, pa i u BiH, potcjenjena djelatnost, pa da su zbog toga, priznaje, plate vozača autobusa skromne. Kaže da su njihova prosječna mesečna primanja oko 1.000 KM.
"One koji hoće da odu u inostranstvo i koji ispunjavaju uslove za to, ne možemo spriječiti da idu, ali možemo bar sačuvati mlade i uključiti ih u tržište rada", kaže Mijić.
On predlaže da se, kao što se radilo u bivšoj Jugoslaviji, uvedu takozvane interne kvalifikacije za vozače gradskih i prigradskih autobusa.
"Možda je prerano da te kvalifikacije mladi vozači polažu sa 18 ili 19 godina, ali bi mogli, recimo kada navrše 20 godina. Tako bismo podmaldili kadar i sačuvali ovu djelatnost", kaže Mijić.
Zbog manjka profesionalnih šofera na tržištu rada, autobuse u Srpskoj sve češće voze penzioneri.
Situacija će biti još gora od 1. avgusta, kada Njemačka otvara tržište za vozače svih kategorija, koji su vozački položili u BiH.
Kako tvrdi Mijić, Udruženje saobraćaja i veza RS već odavno upozorava na probleme sa mnjakom profesionalnih vozača, koji su zbog promjena u oblasti transporta, zahvatili i druge dijelove Evrope i sveta.
"Pisali smo nadležnima, predlagali mjere, ali vasti, pogotovo one na nivuo BiH u čijoj su nadležnosti propisi u oblasti saobraćaja, prave se mrtve i slijepe", kaže Mijić.
(Srpskainfo/MONDO)