Udruženja za zaštitu potrošača smatraju da je naplata plastičnih vreća u većini trgovačkih lanaca u Republici Srpskoj dodatni profit za trgovce i udar na džep potrošača.
Iz Udruženja za zaštitu potrošača DON tvrde da se radi o manipulaciji trgovaca, umjesto da se prema njihovom tumačenju time smanji kupovina kesa i više koriste platneni cegeri u cilju očuvanja životne okoline.
"U RS zakon u tom segmentu nije promijenjen. U Srpskoj se samo od 1. januara sprovodi ekološka inicijativa nekolicine trgovačkih lanaca, koja je podržana u startu i od nas. Međutim, praksa je pokazala da je to samo marketinški trik, kojim bi u toku godine trgovci zaradili ogromne količine novca", kaže "Večernje novosti" direktorka Udruženja DON Murisa Marić.
Prema njenin riječima, na taj način u Udruženju tumače novu praksu u trgovinima da kupcima uz kupljene proizvode naplaćuju i plastične kese, koje su ranije sa logom bile besplatne.
"Kod nas se radi o kršenju zakonskih propisa i riječ je samo o prividnom provođenju ekološke inicijative, a u stvarnosti u ogromnoj većini trgovački lanci naplaćuju i kese sa svojim logom, na što su nam se požalili brojni potrošači", pojašnjava Marićeva.
Pritom je citirala odredbu Zakona o zaštiti potrošača u RS, koji tretira tu problematiku i potrošače podučava šta zaista treba da plate.
"Plastične vreće se naplaćuju, ali ne i one sa logom, jer Zakon o zaštiti potrošača u članu 24. stav 3. jasno je definisao da "Omot, kao što su kesica, vrećica, torba, poseban papir ili slično, što služi za nošenje kupljenih proizvoda koji ima u cjelosti ili djelimično logotip, znak, slogan i/ili naziv proizvođača i/ili trgovca ili upućuje na njega, smatra se reklamnim sredstvom koje trgovac ne smije posebno zaračunati kupcu", citiraju zakonsku odredbu iz ovog Udruženja.
Potrošače podučavaju, ako su im u trgovinama nakon 1. januara ove godine dobili istu kesu kakvu su dobijali do 31. decembra prošle godine i ona im je naplaćena, da su u takvim slučajevima trgovci prekršili zakon na njihovu štetu.
Marićeva, ipak, savjetuje potrošače da prilikom polaska u kupovinu od kuće ponesu platnene cegere i torbe, umjesto da isteruju pravdu ili plaćaju plastične vrećice na kojima se trgovački centri dodatno bogate i time nepotrebno zavlače ruku u njihov džep.