Internet su preplavili oglasi u kojima nude gledanje u šolju, gledanje u pasulj, kao i proricanje sudbine, a sociolozi tvrde da su ovakve pojave ustaljene za naše podneblje, te da su ljudi veoma sujevjerni.
“Ne lutajte i ne trošite uzalud svoj novac već saznajte istinu i sve što vas zanima pomoću gledanja u šolju. Ne pričam ljudima nerealne stvari i pričice koje se neće desiti. Dugogodišnje iskustvo gledanja u šolju. Ako želite da saznate svoju sudbinu gledanjem u šolju nazovite me”, samo je jedan u nizu oglasa na Internetu, u kojima nude ovakve usluge.
U drugom oglasu nude gledanje u karte te pomoć kod ljubavnih, bračnih i drugih problema, te dodaju da u ovoj praksi imaju već četrdesetogodišnje iskustvo.
Ivan Šijaković, profesor sociologije naglašava da su ljudi na našem području veoma sujevjerni, a posebno, kako kaže, iznenađuje toliko prisustvo sujevjerja među mladima.
“Na svakom koraku primjećujem da se “pomjeraju sa mjesta”, “kucaju u drvo”, “prevrću šolju” i slično. To je tradicionalno prisutno na našem području, već vijekovima, izuzev onog kratkog perioda 1955-1985. Tada se to smatralo primitivnim, zaostalim, glupim i čudnim ponašanjem, pogotovo u nekom javnom prostoru, pa se rijetko susretalo tako nešto, a javno oglašavanje je bilo zakonski kažnjivo kao štetna društvena djelatnost”, pojasnio je Šijaković.
Prema njegovim riječima, doba interneta i društvenih mreža, omogućilo je raznim zamlatama, gatarama, manipulatorima da prošire i komercijalizuju tu aktivnost.
“Oni svojim marketinškim i influenserskim radom mogu da pronađu mnogo više klijeneta, nego što je to ranije bilo u situciji face to face. Ovo je pogodno vrijeme, neigurnost svih vrsta, nezaposlenost, lakomislenost i slično, tako da gatare imaju dosta “posla”, istakao je Šijaković za Mondo.