Vlada RS traži 150.000 KM zarobljenih na računu austrijskog avioprevoznika, kojem je plaćeno više od milion maraka za nerentabilne letove do Salcburga
Ministarstvo saobraćaja i veza RS podnijelo je tužbu protiv kompanije "Austrodžet", tražeći 150.000 KM koje su ostale zarobljene na računu austrijske kompanije poslije gašenja neisplative aviolinije Banjaluka - Salcburg, prenosi "Press RS".
Prema saznanjima Pressa RS, tužba je podnijeta sudu u Salcburgu, gdje je i sjedište malog austrijskog avioprevoznika, koji je za šest mjeseci održavanja neisplative linije od Vlade RS uzeo više od 1.150.000 KM za subvencije. Međutim, ta linija "funkcionisala" je od maja do oktobra 2008. godine, kada je Vlada RS digla ruke od tog projekta, i to tek pošto je mjesecima broj putnika na letovima Banjaluka - Salcburg bio simboličan. Srpska je, praktično, subvencionisala letove tako što je plaćala prazna sjedišta u avionu.
Da je tužba podnijeta potvrđeno je u izvještaju Glavne službe revizije RS, koja je u provjeri poslovanja resornog ministarstva konstatovala da se tužbom traži da Austrijanci vrate ranije uplaćeni depozit od 150.000 KM, koji je Vlada uložila kao garanciju da će ispuniti svoje obaveze. Međutim, „Austrodžet", kako se navodi u izvještaju revizije, osporava Vladin zahtjev da im se vrati novac, iako su za samo šest mjeseci leta u praznim avionima zaradili više od milion maraka.
Ipak, detaljnije objašnjenje propasti ovog, gromoglasno najavljivanog projekta, koji je svojevremeno predstavljan kao poslednja šansa za spas banjalučkog aeorodroma, nismo uspeli da dobijemo, jer je ministar saobraćaja i veza Nedeljko Čubrilović bio zauzet.
S druge strane, opozicija, ali i stručnjaci za aviosaobraćaj, tvrde da je Vlada napravila grešku na samom početku kada je sklopila posao sa malo poznatom austrijskom kompanijom. Sagovornici Pressa RS ističu da je odmah bilo jasno da je na toj liniji, koja ne pruža mogućnost putnicima da „hvataju" letove za druge, traženije destinacije, nemoguće očekivati bilo kakav profit.
Lider Demokratske partije Dragan Čavić uveren je da je posle ukidanja ove linije banjalučki aeorodrom doveden u katastrofalnu poziciju, jer posle obustavljanja letova na relaciji Beograd - Banjaluka više nema nijednu direktnu liniju. Čavić podseća da se JAT povukao sa te linije pošto su njegovi avioni, uglavnom, bili poluprazni.
"Ta linija za Salcburg koštala nas je gotovo milion i 200 hiljada maraka. Neverovatno je da niko ne polaže račune za takve promašaje. Ono što Vlada sada čini predstavlja pokušaj da se bilo šta spase, ali ta tužba može da se shvati kao bacanje prašine u oči javnosti da Vlada pokaže da je preduzela odgovarajuće mjere da zaštiti budžetska sredstva", kaže Čavić.
Kada je „Austrodžet" obustavio letove za Banjaluku, iz Vlade su priznali da se ta linija pokazala neisplativom, ali i da nisu imali drugog izbora, jer je to bila jedina strana kompanija koja je prihvatila da održava redovnu liniju sa najvećim gradom RS. Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza, tvrdio je posle ukidanja ove linije da je Vlada pokušavala da uspostavi i liniju Banjaluka-Beč, koja je daleko atraktivnija, ali da je tamošnji aerodrom odbio takvu ponudu. Čubrilović je rekao i da se Vlada ugovorom obavezala da će snositi odgovornost za subvencionisanje linije za Salcburg.
Prema saznanjima Pressa RS, "Austrodžetu" je mjesečno na ime subvencija dostavljano blizu 200.000 maraka, a novac je obezbjeđivan iz sredstava budžetske rezerve, sa računa Ministarstva saobraćaja i veza, ali i od sredstava dobijenih privatizacijom. Kako tvrde dobro upućeni izvori, sa privatizacionog računa za subvencionisanje ove linije "odletjelo" je 496.000 KM. Međutim, za šest mjeseci Austrijanci su prodali svega 950 karata za tri leta nedjeljno. Linija sa prosječno 11,3 putnika, sasvim sigurno nije imala perspektivu, pa je ukinuta.
Ipak, Zoran Injac, direktor "Skaj Srpske", tvrdi da i pored propalog posla sa "Austrodžetom" postoji šansa za oživljavanje aviosaobraćaja sa banjalučkog aerodroma, pogotovo poslije najavljenog ukidanja viza. On tvrdi da podatak o 50.000 putnika iz banjalučke regije, koji su i pored strogog viznog režima letjeli najčešće sa zagrebačkog i beogradskog aerodroma, svjedoči o velikom, neiskorišćenom potencijalu aerodroma u Mahovljanima.
"Zbog toga ćemo već polovinom ove godine iznajmiti jedan avion i ponovo aktivirati direktne letove iz Mahovljana, urpkos tvrdnjama raznoraznih analitičara koji nemaju pojma o aviosaobraćaju. Dok ne kupimo svoje avione, letićemo iznajmljenom letjelicom. Ali, za razliku od „Austrodžeta", mi ćemo pokušati da letove uspostavimo sa destinacijama koje su atraktivne za hvatanje drugih letova, jer je to jedina šansa za Banjaluku, uz poneki čarter let tokom turističke sezone ", kaže Injac. (MONDO)