Od ukupnog broja saobraćajnih nezgoda zabilježenih prošle godine na putevima u RS, njih samo sedam odsto izazvali su vozači koji imaju do dvije godine vozačkog staža.
Preciznije početnici za volanom skrivili su 770 udesa od ukupno 10.369 koliko ih je zabilježeno od januara do decembra 2018, što znači da oni nisu kamikaze za volanom, kako neki tvrde.
Ovaj podatak, po riječima sagovornika "Nezavisnih novina", potpuno razoružava one koji smatraju da će se poskupljenjem polaganja vozačkog ispita smanjiti krvoproliće na putevima.
"Pogledajte taj procenat koji pokazuje krivicu vozača početnika za saobraćajne nezgode, a onda pogledajte koliko su nezgoda izazvali iskusniji vozači. U prošloj godini vozači starosti od 31 do 40 godina prouzrokovali su 2.285 nezgoda, a početnici tek 770. Ko sada, nakon tog podatka, ima pravo da zagovara poskupljenje osposobljavanja kandidata za vozače zarad navodne kvalitetnije obuke", pita izvor ovog dnevnog lista koji se godinama bavi analizama stanja bezbjednosti u saobraćaju.
Kako ocjenjuje, dođe li do porasta cijena vozačkih ispita, dogodiće se kontraefekat koji nikom ne ide na ruku.
"Svima je jasno da ljudi nemaju para i da će se, dođe li do poskupljenja, smanjiti broj kandidata za polaganje vozačkog ispita. Šta ćemo tada postići? Imaćemo povećan broj ljudi bez vozačke dozvole za volanom. Dakle, da zaključimo, do poskupljenja vozačkih ispita nikako ne smije doći", zaključuje on.
I Siniša Radošević, inženjer saobraćaja, ocjenjuje da je statistika neumoljiva i da pokazuje da nisu u pravu oni koji tvrde da su vozači početnici problem na putevima.
"I mi smo dobili zvanične podatke MUP-a koji pokazuju da vozači početnici izuzetno rijetko izazivaju saobraćajne nezgode. To znači da obuka nikad nije bila kvalitetnija, te da nema potrebe za poskupljenjem u državi koja se po platama ne može porediti sa, recimo, Austrijom ili Njemačkom", priča Radošević, koji je i vlasnik jedne banjalučke auto-škole.
Najboljih 10 automobila za potpune početnike
Zanimljivo je da su prošle godine nezgode češće izazivali oni koji imaju i te kako bogat vozački staž, nego početnici. Po saznanjima "Nezavisnih", vozači od 51 do 60 godina su u RS izazvali 1.472 nezgode, a vozači od 61 do 71 godinu skrivili su 1.226 saobraćajki.
Inače, odluka o minimalnim cijenama obuke za vozače, prema kojoj bi kandidati čas vožnje za B kategoriju trebalo da plaćaju 30,50 KM, nije nedavno dobila zeleno svjetlo od Ministarstva finansija i trezora BiH jer sporni dokument ne sadrži fiskalnu procjenu, kao ni uporedne podatke sa zemljama regiona.
"S obzirom na to da nam nije dostavljena ni fiskalna procjena, kao ni uporedni podaci iz zemalja regiona, zatražena je dopuna. Ministarstvo transporta i komunikacija BiH dostaviće nam izmijenjeni nacrt odluke, nakon čega ćemo iznijeti svoj stav", rekli su ranije u Ministarstvu finansija i trezora BiH.
Podsjetimo, mnogi tvrde da ne smije doći do poskupljenja osposobljavanja budućih vozača te ističu da, ako bi polaganje vozačkog ispita u BiH poskupjelo, onda bi po cijeni nadmašilo čak i pojedine članice EU gdje je životni standard neuporedivo viši od našeg.
Podsjećaju da su novčanici građana prazni i da malo ko ima da plati više od 1.500 maraka, koliko bi, po nekim računicama, koštao put do B kategorije, dok bi budući vozači kamiona i autobusa plaćali još veću cifru.