• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Inovacije u privredi RS: Najviše ih ima tamo gdje je najviše novca

 Željko Svitlica
Autor Željko Svitlica

U periodu 2020 – 2022. godine, 15,7% preduzeća u RS sprovelo je bar jednu inovativnu aktivnosti, dok 84,3% preduzeća uopšte nije sprovodilo inovativne aktivnosti. Najviše inovacija u sektoru finansija i osiguranja.

 Inovacije u RS Izvor: Shutterstock

Inovacije se smatraju glavnim pokretačen razvoja i u ekonomskom smislu predstavljaju razvoj i primjenu ideja i tehnologija kojima se poboljšavaju robe i usluge ili efikasnost njihove proizvodnje.

Republički zavod za statistiku RS objavio je podatke o inovativnim aktivnostima preduzeća u periodu 2020 – 2022. godine dobijene na osnovu sprovedenog dvogodišnjeg Istraživanja o inovativnim aktivnostima preduzeća u Republici Srpskoj. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 1 241 preduzeća.

Dobijenu su podaci obuhvataju sve razvojne, finansijske i komercijalne aktivnosti koje provodi preduzeće, a koje su namijenjene inovaciji ili za rezultat imaju inovaciju. 

Inovastivnost u BiH u odnosu na prosjek EU

Izvještaj Evropske komisije o stepenu inovativnosti država u Evropi ove godine pokazao je da je u Srbiji stepen inovativnosti na 63,2 posto prosjeka EU, u Crnoj Gori iznosi 47 posto prosjeka Unije, a u Bosni i Hercegovini iznosi 36,2 posto prosjeka EU.

U periodu 2020 – 2022. godine, 15,7% preduzeća sprovelo je bar jednu od navedenih inovativnih aktivnosti, dok 84,3% preduzeća uopšte nije sprovodilo inovativne aktivnosti. Najveći broj preduzeća sproveo je aktivnosti u vezi sa inovacijama proizvoda i poslovnog procesa.

Inovacija proizvoda je novi ili poboljšani proizvod (roba ili usluga) koja se značajno razlikuje od prethodnih proizvoda ili usluga preduzeća, a koja je implementirana na tržištu. U periodu 2020 – 2022. godine, 8,9% preduzeća uvelo je inovaciju proizvoda, 12,7% preduzeća uvelo je inovaciju poslovnog procesa.

U inovacijama prednjače velika preduzeća (sa 250 i više zaposlenih) sa 37,7 odsto od ukupnog procenta, pa srednja preduzeća (od 50 do 250 radnika) sa 23,7 procenata, dok je 12,3 odsto inovativno aktivnih preduzeća iz grupe malih preduzeća (10–49 zaposlenih).

"Najviše su inovativno aktivna bila preduzeća koja pripadaju području Finansijske djelatnosti i djelatnosti osiguranja, njih 48,2%. Od ukupnog broja preduzeća koja nisu provodila inovativne aktivnosti u periodu 2020-2022, 68,2% preduzeća navelo je da nije bilo potrebe za inovativnim aktivnostima. Nedostatak resursa (npr. finasija, kvalifikovanog osoblja, materijala) spriječio je 19,2% preduzeća da se bavi inovativnim aktivnostima, dok 12,6% preduzeća nije provodilo inovatine aktivnosti iz drugih razloga, kao što su strateški razlozi, drugi prioriteti, previsoko rizici, mali očekivani prinosi i slično", navodi se u statistici Republičkog zavoda za statistiku.

(MONDO)

Povezano

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE