Komercijalni aerodromi na prostoru bivše Jugoslavije opslužili su više od 36 miliona putnika u 2024. godini, što predstavlja povećanje od 3,4 miliona putnika u odnosu na prethodnu godinu.

Čak devet aerodroma zabilježilo je rekordnu godinu po broju putnika: Beograd, Zagreb, Priština, Split, Skoplje, Dubrovnik, Sarajevo, Podgorica i Zadar. S druge strane, jedanaest aerodroma je ostalo ispod nivoa prometa iz 2019. godine, uključujući Ljubljanu, Tivat, Pulu, Niš, Ohrid, Tuzlu, Rijeku, Osijek, Portorož, Brač i Maribor.
Aerodrom Banjaluka je u 2024. godini opslužio 399.173 putnika, što predstavlja pad od 13,4% u odnosu na 2023. godinu kada je opslužio 460.720 putnika.
Priština je tokom 2024. godine postala aerodrom sa najbržim rastom u regionu, sa povećanjem od 657.598 putnika, dok je aerodrom u Tuzli zabilježio najveći pad broja putnika, 374.894, što je posljedica prve pune godine od zatvaranja baze kompanije Wizz Air.
U 2024. godini, Dubrovnik je pretekao Skoplje i postao peti najprometniji aerodrom u regionu, Sarajevo je prestiglo Podgoricu, dok je Zadar nadmašio tradicionalno prometniju Ljubljanu. Hrvatska je zadržala poziciju najvećeg avio-tržišta, sa preko trinaest miliona opsluženih putnika. Štaviše, hrvatsko tržište je zabilježilo najveći godišnji rast, sa više od 1,8 miliona dodatnih putnika u poređenju sa 2023. godinom. Broj manjih aerodroma se suočio sa poteškoćama prošle godine, uglavnom zbog smanjenja kapaciteta od strane niskobudžetnih avio-kompanija.
"Air Serbia" je postala najveća avio-kompanija u bivšoj Jugoslaviji po količini ponuđenog kapaciteta, nadmašivši Wizz Air, koji je bio vodeći u 2023. godini, ali je zabilježio najveće smanjenje broja sjedišta.
Na niskobudžetnog prevoznika su uticali problemi u proizvodnji koji su pogodili neke Pratt & Whitney motore, što je rezultiralo prizemljenjem određenog broja aviona. To je dovelo do smanjenja ponude za više od 1,2 miliona sjedišta na tržištima bivše Jugoslavije.
S druge strane, Ryanair je povećao ponudu za više od 1,5 miliona sjedišta, postavši kompanija sa najbržim rastom u regionu i skoro pretekavši svog konkurenta Wizz Air. U 2023. godini, razlika između nivoa kapaciteta Wizz Air-a i Ryanair-a bila je preko dva miliona sjedišta u korist Wizz Air-a. Pored toga, Pegasus Airlines se prvi put plasirao među deset najvećih, pretekavši Eurowings.
(Mondo/Ex-yu Aviation)