• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

UKRAJINCI RAZOČARANI: AMERIKA NIJE ISPORUČILA AVIONE F-16 - Isplivali problemi - Počeli da koriste autoputeve kao piste?

Autor Sara Gajić

Amerikanci još uvijek nisu poslali dogovoreni F-16 Ukrajini kao što je ranije bio dogovor.

 Amerika nije isporučila avione f16 | Info | Svet</title> Izvor: Shutterstock/Radoslaw Maciejewski

Amerika je izgleda "ohladila" Ukrajinu u vezi sa zahtjevom za isporuku aviona tipa F-16. Razlog je jednostavan. Ukrajina nema aerodrome na kojima bi mogla da bazira zapadne avione. Postojeća infrastruktura nije adekvatna za zapadnu tehniku koja je veoma zahtjevna za održavanje i veoma osjetljiva na loše uslove na aerodromima, navodi Politika.

Ipak, najveći problem koji Ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo ne može da riješi jeste izloženost napadima. Ruske snage mogu da dosegnu do svakog aerodroma na teritoriji Ukrajini i uništi avione ili onesposobi poletno sletnu stazu. Ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo je zbog toga počelo da koristi autoputeve kao pomoćna letelišta. Vojni avioni mogu da slijeću na puteve koji su dovoljno široki i tamo dopune gorivo i dobiju nove rakete i bombe.

Ukrajinska primjena drumske infrastrukture za raspoređivanje avijacije nije nikakva novina. Takva praksa je poznata već decenijama i na primer, nju je koristila i Jugoslovenska narodna armija. Na primjer, ratno vazduhoplovstvo SFRJ je tražilo da autoput Beograd - Novi Sad, koji prolazi u neposrednoj blizini aerodroma u Batajnici, može da se preuredi u aerodrom. Kada se skine bankina, avioni mogu da koriste više od dva i po kilometra autoputa. Po tom principu je pomoćna pista urađena i kod Slavonskog broda, kao alternativno letjelište za avijaciju sa aerodroma u Tuzli.

Da se vratimo na Ukrajinu. Ratno vazduhoplovstvo pod kontrolom Kijeva je dobilo par desetina aviona MIG-29 od zemalja bivšeg istočnog bloka. Posljednja isporuka ovih dana treba da stigne iz Poljske. Riječ je o pet aviona bivšeg DDR-a, koje je Njemačka koristila do 2004. godine. Nakon toga je ukupno 24 letelice tog tipa predala Poljskoj koja ih sada prosljeđuje Ukrajini.

MIG-29 je respektabilna mašina, koja je dugo važila za najpokretljiviji lovac na svijetu. Zapad se u to uvjerio upravo zahvaljujući spomenutim bivšim istočnonemačkim avionima, koji su simulirali borbe sa avionima zapadne proizvodnje. Iz tih borbi je, za Ukrajinu toliko željeni F-16, uvijek izlazio kao gubitnik.

MIG-29 uvek pobjeđuje F-16

"Kada smo 1993. godine preuzeli migove 29, to su bili najmoderniji sovjetski lovci. Avion je odličan i danas. Nepobjediv je u bliskim sukobima, ima odličan odnos težine i snage. Veoma je agilan. Njegov najveći problem je mali domet. To u stvari nije problem jer je taj avion namijenjen da se bori i pobijedi unutar ograničenog vazdušnog prostora. Kada to shvatite, MIG-29 je i dalje, veoma opasna mašina", rekao je penzionisani general nemačkog ratnog vazduhoplovstva Jirgen Hohe.

Dakle, da bi iskoristili prednost aviona MIG-29, Ukrajincima su neophodni aerodromi blizu linije fronta. Oni to nemaju i baz zato moraju da koriste puteve kao poletno-sletne staze. Prema dotupnim informacijama, Ukrajinci su čak uspjeli da naprave i skakaonice, poput onih na nosačima aviona, koje skraćuju zalet aviona. Treba im priznati da se trude.

Ipak, sve je to od veoma malog značaja. Suština dosadašnjeg vazdušnog rata iznad Ukrajine karakteriše koncentracija protivvazdušne odbrane na obe strane. Zbog toga su i Ukrajina i Rusija u početku pretrpjele značajne gubitke. Rusija je u međuvremenu rasporedili svoje najsavremenije PVO sisteme, koji važe za najbolje na svijetu. Ona na raspolaganju ima rakete srednjeg dometa S-300, za veće daljine tu je S-400 dok trupe na terenu štiti sistem „pancir".

(MONDO)

Pročitajte i ovo

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE