Kontroverza oko reklamnog film lanca samousluga Senjzberi sa čuvenim božićnim primirjem 1914, kada su vojnici na nekoliko sati prestali da se ubijaju i na ničijoj zemlji proslavili najveseliji hrišćanski praznik.
Reklamni film lanca samousluga Senjzberi, u trajanju od 3 minute i 40 sekundi, prikazuje božićno primirje 1914, kada su vojnici obeju zaraćenih strana na nekoliko sati prestali da se ubijaju kako bi zajedno, na ničijoj zemlji, proslavili hrišćanski praznik.
Reklama je izazvala žustru debatu o tome da li je prikladno korišćenje osetljivih događaja iz nacionalne istorije u komercijalne svrhe, posebno u trenutku kada zemlja obeležava 100-godišnjicu početka Prvog svetskog rata.
"Prilično hrabro od Sensberija i sasvim neprikladno", smatra Lesli Halam koji na Univerzitetu u Lankasteru predaje psihologiju marketinga.
Velike božićne reklame postale su tradicija u Velikoj Britaniji, prilika za kompanije da svoj brend urežu u mozak potrošača. Ovi mini-blokbasteri, obično su prepuni ljupkih stvorenja i male dece, ali svakako ne vojnicima u rovovima.
Zbog Senzberijeve reklame najmanje 240 žalbi stiglo je na adresu Agencije za kontrolu standarda oglašavanja (ASA) od ljudi koji smatraju da se rat ne može koristiti u reklamne svrhe.
Ono što najviše iritira kritičare je "umiveni" prikaz rovovskog rata u reklami.
U članku objavljenom u "Gardijanu", pisac Eli Fog navodi da reklama predstavlja akt nepoštovanja prema jednom tragičnom istorijskom događaju.
"Da li bismo se idućeg Božića radovali reklami koja prikazuje dirljivu scenu u kojoj jevrejsko dete i hendikepirani mališan razmenjuju poklone za Božić i Hanuku u Aušvicu, na putu za gasnu komoru?", pita se Fog, dodajući da ne vidi neku veću moralnu razliku.
Senzberi je očigledno želeo da iskoristi interesovanje nacije za Veliki rat. Samo je ovog meseca pet miliona ljudi posetilo izložbu 888.246 crvenih keramičkih makova, u znak sećanja na žrtve krvavog četvorogodišnjeg sukoba.
Senzberijeva reklama, koja se odvija u snežnoj, blaženoj atmosferi, uz zvuke horske pesme "Tiha noć", otpevane na engleskom i nemačkom, zapravo slavi čokoladicu od čije se prodaje finansira pomoć ratnim veteranima.
Da li će reklama biti i koliko uspešna ostaje da se vidi, ali je Senzberi nesumnjivo uspeo da privuče pažnju javnosti.