U Mađarskoj je izbio skandal nakon što su dva izraelska špijunska aviona 17. marta ušla u mađarski vazdušni prostor.
U mađarskoj Nacionalnoj saobraćajnoj upravi (NKH) smijenjen je jedan od načelnika odjeljenja, a protiv još četvoro zaposlenih pokrenut je disciplinski postupak, saopštio je u srijedu mađarski ministar saobraćaja Peter Honig.
Mjere su preduzete nakon još uvek nerazjašnjenih okolnosti pod kojima su dva izraelska špijunska aviona 17. marta ušla u mađarski vazdušni prostor, a cijeli slučaj objelodanio jedan desničarski, opoziciji skloni budimpeštanski list.
Tim povodom samo dan kasnije sastao se Kabinet za nacionalnu bezbjednost, a juče i parlamentarni Odbor za odbranu i unutrašnje poslove, sazvan na inicijativu poslanika opozicionog Saveza demokratske omladine (Fides).
Karolj Kontrat je, naime, želio da i on i šira javnost čuju kako su dva "galfstrima" stigla čak do Budimpešte, gdje su dva puta nadletela aerodrom "Fereheđ" i potom se udaljila, kakav su imala zadatak, ko im je dozvolio ulazak u mađarski vazdušni prostor, ko je za let znao i zašto je objavljivanje vijesti u "Mađar hirlapu" izazvalo pravu pometnju u vladi.
Nakon dvočasovne rasprave zaključeno je da su avioni dobili saglasnost nadležnih organa, tako što je izraelska ambasada u Budimpešti zatražila dozvolu od Ministarstva inostranih poslova, a ono odobrenje proslijedilo NKH.
Greška je bila što u NKH o tome nisu obavijestili civilnu i vojnu obavještajnu službu, koje su morale da budu obaviještene o svakom letu koji može da predstavlja rizik za nacionalnu bezbjednost.
Ostali odgovori tajanstvenog leta, istog dana kada je u Budimpešti ubijen jedan sirijski državljanin, što je izazvalo nove spekulacije o eventualnoj još jednoj akciji izraelske tajne službe Mosad na stranoj teritoriji, a jedino je uticajni "Nepsabadšag" pokušao da odgonetne pravi razlog nesvakidašnje misije.
Prema mišljenju komentatora Endrea Acela, inače vrsnog poznavaoca prilika na Bliskom istoku, Izraelce uopšte ne interesuje Mađarska, niti imaju običaj da špijuniraju u zemljama članicama NATO pakta.
"Nije potrebna velika maštovitost pa da se zaključi da se radilo o jednom probnom letu na veliku udaljenost i to kroz zone gdje funkcionišu ruski radari i ruski informacioni sistemi, kao što su oni u Rumuniji i Bugarskoj, ali i u Iranu. Avioni su, vjerovatno, željeli da prikupe željene informacije za jedan drugi, slično dugački let ka istoku, a ta svoja saznanja nam sigurno neće otkriti, sem možda Amerikancima", zaključuje se komentaru.
(Tanjug/MONDO)