• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Profesor Rajović: "Metode u obrazovanju se moraju mijenjati, učenje napamet je besmisleno"

Autor Dragana Božić

Profesor Ranko Rajović, autor NTC (Nikola Tesla Centar) programa cjelovitog razvoja djeteta, rekao je na predavanju u Bijeljini da djeca ne treba da uče za ocjenu, nego za znanje koje je trajno i primjenjivo, te da je za svaku ozbiljnu državu cilj funkcionalno znanje.

 Srn2023-5-23_81049_2.jpg Izvor: Srna/Vida Nenadović

"Učenje napamet je potpuno besmisleno, ubija kreativnost. Djecu moramo učiti da misle", ukazao je Rajović na predavanju "Škola budućnosti" koje je u okviru manifestacije "Dani dječije kulture" za roditelje i prosvjetne radnike organizovala Narodna biblioteka "Filip Višnjić".

On je naglasio da se moraju mijenjati metode u obrazovanju, jer se okruženje promijenilo i stare metode više ne daju rezultate, moraju se prilagoditi, a potrebno je da to prihvate i učitelji.

"Okruženje se promijenilo, a metode su ostale iste. Ključno je uraditi metode koje liče na igru. Potrebne su korjenite promjene i u vrtićima, i u školama. Zabranio bih učenje napamet. Potrebna su nam produktivna djeca, koja će sutra znati da izliječe nekoga", istakao je Rajović.

On je istakao i to da je kapacitet za učenje neograničen kada se uči kroz igru.

"Škola u kojoj se djeca igraju je najbolja. Djeca se smiju, misle da se igraju, a zapravo uče. Nije primaran odgovor, već razmišljanje bez stresa", rekao je Rajović.

Izvor: Srna/Vida Nenadović

On smatra da nije dobro da dijete kreće u školu sa šest godina i da se time nije dobio rezultat da su djeca bolja, već je svaka nova generacija prvaka sve slabija, rezultati su sve lošiji.

"Deset godina pratimo taj trend. Slabiji su motorički, pažnja i koncentracija su slabiji, rječnik i znanje siromašniji, empatija slabija. Mora nešto da se mijenja", rekao je Rajović.

On je istakao da smjernice iz ugla neuronauka daje škola budućnosti, čiji glavni ciljevi treba da budu empatija, igra, smijeh, timski rad, trud, učenje kroz igru.

Rajović je rekao da je u Srbiji resorno ministarstvo odlučilo da NTC bude prioritetan program, da nastavnici idu na obuku, te dodao da će se isto pokušati i u Republici Srpskoj.

"Program NTC je akreditovan u Srbiji, Hrvatskoj i Sloveniji i svaka škola koja želi nas pozove. Ovdje radimo sporadično, Pedagoški fakultet u Bijeljini je pokušao da uvede predmet neuronauke za učitelje i vaspitače", naveo je Rajović i dodao da će se u okviru NTC programa na bijeljinskom Pedagoškom fakultetu pokušati uključiti škole.

On je pojasnio da se koncept NTC učenja zasniva na tome da informacija mora da bude zanimljiva, da škola ne smije da bude stres, kao i na tome da je nelogično sasvim u redu.

Rajović je ukazao da je škola izgubila ingerencije, da je pritisak roditelja na nastavnike ogroman, usljed čega se javlja strah, zbog čega se mora zaštititi integritet nastavnika, da škola ima ulogu ustanove koja koriguje greške roditelja.

Rajović je upozorio da su video-igrice postale zamka, jer se u virtuelnom svijetu sve brzo dešava i djeca naviknu da sve brzo dobiju - najbolju garderobu, igračku, sobu, i kada toga nema frustracija postaje sve veća, a empatija se smanjuje.

"Generacije nam postaju sve sebičnije, prag tolerancije ne postoji. Roditelji moraju biti svjesni da od njih puno toga zavisi", napominje Rajović.

БИЈЕЉИНА, 23. МАЈА /СРНА/ - Професор Ранко Рајовић, аутор НТЦ /Никола Тесла Центар/ програма цјеловитог развоја дјетета на предавању Школа будућности које је у оквиру манифестације Дани дјечије културе за родитеље и просвјетне раднике организовала Народна библиотека Филип Вишњић.
Izvor: Srna/Vida Nenadović

On je rekao da je nemoguće boriti se sa novim tehnologijama, ali da je moguće iskoristiti ih u pozitivne svrhe, samo uz postavljanje granica.

"Potrebno je odrediti granice, da granice ne određuje dijete. Granice postavljaju roditelj i učitelj. Puno zavisi od roditelja. Ne možemo se boriti sa novim tehnologijama, moramo doprijeti do djece, uključiti se u to što oni rade", naglasio je Rajović, navodeći da je u virtuelnom svijetu samo 10 ili 20 odsto korisnih informacija.

On je tokom sinoćnjeg predavanja, za koje je vladalo veliko interesovanje, rekao da je za razvoj potencijala genetika važna 100 odsto i 100 odsto okruženje, a važna je i rana stimulacija.

Rajović, koji je bio predsjednik odbora svjetske Mense za darovitu djecu, kaže da od dvadesetoro darovite djece, troje dosegne svoje potencijale, a ostali se izgube u sistemu.

"Djeci se ne smije uništavati samopouzdanje. Stid je najveća negativna emocija za djecu", napominje Rajović.

Direktor bijeljinske Biblioteke Željana Arsenović izrazila je zadovoljstvo zbog toga što je Narodna biblioteka "Filip Višnjić" prva biblioteka u Republici Srpskoj u kojoj gostuje profesor Ranko Rajović.

"Svi koji pratimo i cijenimo njegov rad znamo koliko je zadovoljstvo slušati ga. Sigurno možemo čuti i naučiti mnogo toga novog, ali se i prisjetiti", rekla je Arsenovićeva.

U okviru manifestacije "Dani dječije kulture" u Biblioteci je organizovana i interaktivna radionica "Učenje kroz igru". 

(Srna)

Možda će vas zanimati

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE