Od polaska u školu uspostavite običaj da ne učite zajedno sa djetetom. Vi možete da ga preslušate, pregledate domaće zadatke...
![Pomozite djetetu da nauči da uči Pomozite djetetu da nauči da uči](https://static.mondo.ba/Picture/8766/png/za-vesti.png)
Pomozite djetetu da što lakše savlada školsko gradivo. Evo osnovnih principa pravilnog učenja:
Vaša pomoć. Ponudite svoju pomoć ukoliko dijete prilikom učenja nešto ne razumije ili mu nije jasno.
Plan rada. U početku ćete zajedno praviti detetov plan rada, (obično dnevni ili nedeljni) ili dnevnu satnicu. Kada se u pravljenju plana izvježba, dijete će ga kasnije formirati samo, upisujući sve svoje školske i vanškolske obaveze.
"Pravo" vrijeme. Uputite dijete da za najteže gradivo bira vrijeme za učenje kada je najodmornije, odnosno kada mu je koncentracija najveća. Ako je za savladavanje određenog gradiva potrebno, na primjer, dva sata, bolje je da se ovo vreme podeli na kraće intervale od po pola sata ili sat, nego da se uči "u jednom dahu". Koliko će konkretno trajati ovi vremenski intervali zavisi od uzrasta deteta, težine gradiva, njegovog predznanja i motivacije za rad.
Podjela lekcije. Svaku lekciju iz društvenih predmeta trebalo bi najpre podijeliti od jednog do drugog naslova ili po pasusima, jer je time olakšano razumijevanje lekcije u cjelini.
Čitanje teksta. Kao cilj učenja nametnite da ono što dijete uči - i razumije, jer je to jedini način da ga usvoji "na duže staze", odnosno, da ga ne zaboravi brzo. Poslije jednog intervala ili prije početka učenja sljedećeg predmeta - obavezna je pauza. Pauze treba da budu što kraće u početku, a kasnije će se produžavati jer će umor biti veći, kao i zasićenost učenjem.
Podvlačenje teksta kojim se odvaja bitno od manje bitnog omogućava djetetu da prilikom ponavljanja može da se vrati samo na one podvučene riječi ili pojmove. Ponekad su u lekcijama te riječi već unaprijed "izvučene" jer su pisane kurzivom, debljim slovima, ili su obeležene u tekstu na neki drugi način.
Ponavljanje naglas. Samo ukoliko dete ponavlja naglas, može steći pravu sliku o svom znanju. Bolji rezultati se postižu ukoliko reprodukuje gradivo svojim riječima, pri čemu i organizacija izlaganja može da bude drugačija nego što je u knjizi. Ukoliko ponavlja u sebi, činiće mu se da je naučio mnogo više nego što objektivno jeste. Osim toga, ponavljanjem naglas vežba se rečnik, dijete se primorava da "misli brzo" što će mu biti od koristi i u drugim oblastima, a ne samo učenju.
Preslušavanje. Postavljajte pitanja kako biste provherili koliko je duhete neku lekciju razumjelo, kad god je moguće, povezujte sa nekim ličnim djetetovim iskustvom. Vaša pitanja treba da budu što raznovrsnija da bi tekst mogao da bude sagledan iz različitih uglova. Pitanja pomažu pri učenju, jer se time postavlja još jedan cilj učenja - traženje odgovora.
(MONDO/YUmama)