Kompanije u Velikoj Britaniji nastavljaju da rade četiri dana nedjeljno.
Prošlo je više od godinu dana otkako je u Velikoj Britaniji sproveden najveći svjetski eksperiment sa četvorodnevnom radnom nedjeljom u kom je učestvovala 61 kompanija.
Od juna do decembra 2022. godine radnici odabranih firmi na Ostrvu radili su 80 odsto radnog vremena za 100 procenata plate, naravno, uz obavezu koju su morali da prihvate: da će obaviti 100 odsto svojih zadataka. Rezultati? Na prvi pogled - nevjerovatni: Više od pola kompanija koje su učestvovale u istraživanju potpuno je prešla na novi način rada. Da budemo precizni: najmanje 89 odsto kompanija djelimično neguje tu politiku, a najmanje 51 procenat firmi je potpuno prešlo na četvorodnevnu radnu nedelju, navodi CNN.
Jedan od organizatora eksperimenta, tink-tank kompanija Autonomi, sprovela je ispitivanje u saradnji sa neprofitnim organizacijama "Četvorodnevna globalna nedjelja" (4 Day Week Global) i "Britanska kampanja za četvorodnevnu nedjelju" (4 Day Week UK Campaign) u partnerstvu s istraživačima sa univerziteta Kembridž i Oksford, kao i sa koledža Boston.
U izvještaju se navodi da su učinci skraćenog radnog vremena bili su izuzetno korisni za zaposlene i njihove firme. Zaposleni su izjavili da uživaju u boljem fizičkom i mentalnom zdravlju, boljoj ravnoteži između poslovnog i privatnog života, opštem zadovoljstvu životom te da su manje iscrpljeni zbog posla.
"Ključna stvar je da rezultati nakon šest mjeseci nisu posljedica kratkoročnih uticaja. Ti učinci su stvarni i dugotrajni", rekla je Džulijet Šor, profesorka sociologije koja je anketirala radnike koji su učestvovali u eksperimentu. Menadžeri i izvršni direktori u 28 kompanija koji su pristali da odgovore na dodatna pitanja kažu da je četvorodnevna radna nedjelja pozitivno uticala na njihovu firmu. Polovina kompanija imala je manju fluktuaciju osoblja, trećini je zapošljavanje novih ljudi postalo mnogo lakše, a 82 odsto je prijavilo korisne efekte na dobrobit zaposlenika.
Izveštaj takođe naglašava metode koje su organizacije koristile za održavanje četvorodnevne nedjelje, uključujući nove načine organizacije sastanaka, radne komunikacije i određivanja prioriteta. Gotovo polovina od 61 kompanije koje su učestvovale u ispitivanju 2022. godine su u marketingu i oglašavanju, uslužnom i neprofitnom sektoru. Ostatak obuhvata niz industrija, uključujući građevinarstvo, proizvodnju, maloprodaju, zdravstvo i zabavu.
Zaposleni posljednjih godina sve češće zagovaraju skraćenje radne nedjelje, pogotovo nakon što su milioni zaposlenih tokom pandemije prešli na rad na daljinu i prestali da putuju na posao, štedeći tako vrijeme i novac.
(Blic/MONDO)