Popusti koje domaći trgovci nude na "crni petak" često su lažni, upozoravaju iz udruženje za zaštitu potrošača RS, pa ukoliko ste planirali u šoping budite oprezni.
Po uzoru na zapadne zemlje i domaći trgovci uveliko se pripremaju za posljednji petak u novembru, dan za šoping i velika sniženja, međutim, predstavnici udruženja za zaštitu potrošača apeluju na građane Srpske da budu obazrivi prilikom kupovine jer su popusti često lažni.
Bilbordi, internet reklame i razni flajeri ovih dana pozivaju građane u šoping avanturu, a trgovci uvjeravaju potrošače da će popusti tog popularno nazvanog “crnog petka” biti kao nikada do sada, te da taj dan i niže cijene iskoriste za kupovinu, piše Glas Srpske.
Direktorica Udruženja za zaštitu potrošača “Don” iz Prijedora Murisa Marić ističe da je “crni petak” u svijetu prilika da se trgovci riješe starih zaliha i godinu završe u plusu, zbog čega i organizuju velika sniženja, ali da kod nas velike rasprodaje često ne odgovaraju istini.
"Ta priča kod nas je zaživjela posljednjih nekoliko godina, ali sniženja nisu ni približna kao u zapadnoj Evropi. Kod nas je situacija takva da se čak ni svi trgovci ne odlučuju za popuste, a i oni koji se uključe nerijetko podignu cijene netom prije “crnog petka” i onda taj dan naprave navodni popust, a to su u suštini realne cijene", kazala je Marićeva.
Ona je istakla da je najveća obmana domaćih potrošača to što u radnjama bude snižen tek pokoji proizvod, iako trgovci, da bi namamili kupce, na reklamama najavljuju akciju na kompletan asortiman.
"Istina je uvijek negdje u sredini, tako će biti i ovog petka i toga kupci moraju biti svjesni. Sigurno će biti proizvoda koji će i te kako biti sniženi, naročito obuće i odjeće, ali i artikala koji neće biti ni marku jeftiniji. Apelujem na potrošače da budu obazrivi, da dobro otvore oči pri kupovini i ne dozvole da budu prevareni", kazala je Marićeva i pozvala inspektore da izađu na teren i utvrde ko je zaista bio korektan prema potrošačima, a ko prodavao “maglu”.
Izvršna direktorica dobojskog Udruženja građana “Tolerancijom protiv različitosti” Snežana Šešlija tvrdi da je u većini prodavnica u RS koje oglase sniženje od 70 odsto, popust u stvari tek oko 40 odsto.
"Navodno preuzimamo tradiciju sa zapada, ali ono što se dešava kod nas nije ni izbila nalik “crnom petku”. Kod nas neki trgovci na artikl stave samo novu cijenu, pa građani ne znaju koliko je nešto koštalo ranije", kazala je Šešlija i pozvala građane da prijave trgovce u čijim radnjama popusti ne odgovaraju reklamama.
U Inspektoratu RS kažu da građani nemaju naviku da prijave inspekciji nepravilnosti u vezi sa sniženjima i rasprodajama, ali da su u proteklom periodu inspektori na terenu nailazili na nepravilnosti.
"Bilo je situacija gdje trgovci nisu po najvećem objavljenom procentu sniženja snizili najmanje jednu petinu vrijednosti svih proizvoda na rasprodaji, kako je propisano zakonom, zbog čega su izricane kazne", kazali su u Inspektoratu RS. Dodali su da prema Zakonu o zaštiti potrošača u Srpskoj proizvodi na rasprodaji ili sniženju moraju biti jasno i vidljivo označeni cijenom prije i cijenom tokom rasprodaje ili sniženja.
"Ako je procenat sniženja cijena objavljen u rasponu od, recimo, pet do 15 odsto, najveći procenat sniženja treba da se odnosi na najmanje jednu petinu vrijednosti svih proizvoda na rasprodaji", pojasnili su u Inspektoratu.
Kazne
U Inspektoratu RS ističu da Zakon o zaštiti potrošača propisuje stroge kazne za trgovce koji sniženja, rasprodaje ili akcijske prodaje ne sprovode u skladu sa propisima.
"Kazna za trgovca kao pravno lice kreće se u rasponu od 2.000 do 10.000 KM, za odgovorno lice u pravnom licu od 800 do 4.000 KM i od 1.000 do 5.000 maraka za trgovca-preduzetnika", rekli su u Inspektoratu.