• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

ŽRS: 140 godina od izgradnje prve pruge

Željeznice RS danas obilježavaju 140 godina od izgradnje prve željezničke pruge i polaska prvog voza na relaciji Banjaluka - Dobrljin.

 ŽRS: 140 godina od izgradnje prve pruge Izvor: MONDO

Manifestacija će se obilježiti u saradnji sa gradovima Banjaluka i Prijedor, te opštinom Novi Grad,

U Administrativnoj službi grada Banjaluka Srni je potvrđeno da će u znak sjećanja na taj događaj iz davne 1873. godine, na željezničkoj stanici u Banjaluci biti upriličen kulturno-umjetnički program u kojem će učestvovati KUD "Piskavica", CKUDM "Veselin Masleša" i ansambl Zdravka Ćosića.

Nakon programa, sa banjalučke željezničke stanice u 12.21 časova put Dobrljina krenuće voz koji će se usput zaustaviti na stanicama u Prijedoru i Novom Gradu.

Prema istorijskim navodima, na pruzi Banjaluka – Dobrljin, na današnji dan 1873. godine pokrenute su željezničke linije za putnike. Pruga je završena 23. decembra 1872. godine, a svečanost povodom njene izgradnje održana je 5. januara naredne godine za tadašnju tursku vlast i ugledne građane.

Prva željeznička pruga u BiH, od Banjaluke do Dobrljina, bila je normalnog kolosijeka /1.435 mm/ i na toj dionici nalazilo se 13 mostova.

U tehničkoj dokumentaciji zabilježeno je da je dužina jedne šine iznosila oko 6,5 metara. Pruga je bila osposobljena da podnese osovinski pritisak od oko 7,3 tone.

U Banjaluci, Prijedoru, Novom Gradu i Dobrljinu bile su izgrađene stanične zgrade, a u Banjaluci i ložionica u kojoj su bile smještene lokomotive.

Cijene karata bile su neprihvatljive za "običan narod". Od današnjeg Novog Grada do Banjaluke cijena karte iznosila je 90 groša u prvom razredu ili 44 groša u trećem. Poređenja radi, cijena puške u to vrijeme iznosila je od 30 do 40 groša, volovskih kola oko 40, a ovce oko 10 groša.

Pruga je doživjela procvat tek dolaskom austro-ugarske vlasti, posebno spajanjem sa Siskom i Dobojem.

U vrijeme austrougarske okupacije BiH počela je i intenzivna izgradnja željezničkih pruga na ovom prostoru i to mahom uskog kolosijeka /760 mm/, koje su ukinute u periodu od 1966. do 1979. godine.

(Srna)

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE