• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Jedini pravi pobednik rijalitija je - Orvel lično

Autor mondo.rs

Nekada pobednica muzičkog takmičenja Idol, a danas psihološkinja zaposlena u marketingu Cveta Majtanović, pokušala je da nam pojasni psihološki profil učesnika rijaliti šoua i kakve su njihove pobude.

"Zakleo bi se čovek da ću tražiti sponzora za finansiranje albuma, a ne trećeg stepena studija", našalila se Cveta Majtanović kada smo je nedavno sreli i pitali čime se sada bavi.

Pre više od 10 godina pobedila je u prvom TV muzičko-takmičarskom serijalu na ovim prostorima - Idolu, a onda snimila najpre singl "Nisam ista", pa album sa 19 godina.

Oprobala se kao voditeljka, učestvovala na Beoviziji i - završila Fakultet tehničkih nauka u rodnom Novom Sadu. Zvanje diplomiranog psihologa stekla je nakon odbrane obimne studije koja se bavila procenom psihološkog profila učesnika emisije Stars", u kojoj je bila angažovana kao član žirija. Potom je odbranila i Master rad iz analize uticaja društvenih medija na promenu komuniktivne prakse, a još uvek joj je neostvarena želja FDU program Doktorskih studija.

Umesto, priče gde je, šta radi mala Cveta, na šta ona odgovara: da li stvarno to nekoga zanima, sa Majtanovićevom smo pričali o rijaliti programima, ali na jedan drugačiji način. Kad se već time bavila s nučne strane hajde da nam pojasni neke fenomene.

MONDO: Možemo li da govorimo o nekoliko zajedničkih osobina koje poseduju ljudi koji u rijalitijima učestvuju, a šta je zajednička crta onima koji pobeđuju?

CVETA: Najpre moramo da napravimo razliku između talent šoua i rijaliti šoua. Emisije koje procenjuju talenat (muzički, glumački, plesački itd.) okupljaju ljude koji za svoje vokalne/glumačke/plesačke i druge sposobnosti predlažu visoke ocene, bile one refleksija subjektivnih iluzija ili tvrdnja objektivnih posmatrača. Pretpostavka je da su ovde ciljevi imotivacija za učešće drugačiji. U pitanju su ljudi koji, verovatno, svoj talenat neguju od detinjstva i imaju snažno razvijen motiv postignuća, ali i takmičarski duh, a u datom poslu žele da se ostvare i šou vide kao svoju šansu. Naspram njih se nalaze rijaliti učesnici, koji se prijavljuju iz puko egzibicionističkih poriva i eventualno materijalnih, u slučaju da su već poznati u javnosti.

Kod još nepoznatih učesnika rijalitija ambicije se završavaju sticanjem statusa medijski poznateličnosti. Ili udajom

Svakako govorimo o ekstravertima, otvorenim za nove akcije, fantazije i ideje, kao i o osobama koje su u konstantnoj potrazi za uzbuđenjem, avanturama i senzacijama. Neuroticizam, odnosno nivo emocionalne stabilnosti i prilagodljivosti, takođe je dominantna dimenzija ovakvog profila. I sad zamislite da u izolaciji ostavite 20 ovakvih osoba, jasno je da mora doći do nekog konflikta, a na ovo publika reaguje što posledično podiže rejting i privlači oglašivače. Ustvari, ne morate ništa da zamišljate, samo uključite TV. Ili bolje nemojte.Jedini pravi pobednik ove kontroverzne predstave je Orvel lično.

MONDO: Koliko kalkulišu i kada padaju maske?

CVETA: Svaka individua prihvata određenu masku i to je lični odgovor na oblik ponašanja koje društvo, odnosno gledaoci, očekuju. Njen cilj i jeste da prikrije stvarnu prirodu osobe. Primećujete da se u poslednje vreme učesnici umesto ličnim imenima predstavljaju nadimcima Mimi Oro, Maca Diskrecija, Tijana Ajfon, Atina Ferari... Po sredi svakako stoji motiv: želim da me publika brže zapamti, a pretpostavka je da on i adekvatno komunicira sa ciljnom publikom jer u svom značenju nosi promociju svih pripadajućih vrednosti i stavova. Maske bi eventualno pale kada bi se kriza identiteta uspešno razrešila, a do sada nisam svedočila takvom trenutku. Pretpostavljam da su neki od ovih ljudi izgubili uporište svog identiteta upravo zbog favorizovanja takvih vrednosti u medijima: "Vidi koliko ova ima lajkova, eto i mene :SkidaGrudnjak:" I na kraju, identitetu je svakako neophodan integritet da bi ga održao, a plašim se da se ova dva pojma sve češće međusobno isključuju.

MONDO: Sve smo češći svedoci da se i regionalnim rijalitijima učesnici ne libe da imaju seksualni odnos pred kamerama. Da li su simpatije i strasti koje se tamo dešavaju posledica želje za publicitetom ili nesvakidašnje situacije u kojoj se nalaze?

CVETA: Ipak danas svako u svojoj mikrozajednici – Facebook nalog, YouTube kanal, Instagram – nastavlja da promoviše ovakve vrednosti, svakodnevno. Čuli ste i za pojam "YouTube zvezda", a viralnost sadržaja koje ovi ljudi kreiraju "provocira" menadžment medija da se dodvori publici fragmentisanoj u socijalnim medijima birajući sadržaj upravo sa ovih platformi i plasirajući ga na mejnstrim kanale. Samim tim društveni mediji postaju izvor javnosno relevantnih tema, a afirmaciji ovih nebitnih likova doprinosimo i sami jer: "share". Ovakav evolutivni tok polako nas vraća na bazično instinktivno ponašanje, upravo pišem jedan tekst o tome za mojnovisad.com.

MONDO: Profilisala se ekipa ljudi koji su profesionali učesnici rijalitija, a takvo okruženje nije baš prirodno. Šta se dešava tada sa njihovim ličnostima, da li se može dogoditi da to ima trajne posledice na njih?

CVETA: Danas je potrebno više kvalifikacija osobi koja će da pegla veš nego učesniku rijaliti emisije. Ne, ozbiljno, nedavno sam naišla na oglas za posao u kom se tražila osoba ženskog pola, prijatnog fizičkog izgleda, do 30 godina, sa nekoliko godina iskustva na istim ili sličnim pozicijama, znanjem engleskog i završenim fakultetom. Ko joj je kriv kad ne voli da se slika, neka "pegla", šta da joj radimo.

Danas je potrebno više kvalifikacija osobi koja će da pegla veš nego učesniku rijaliti emisije

Je l’ im to stoji u kurikulumu kad apliciraju za posao? Šta kao, profesionalni izazivač konflikata? A mi tu završavamo fakultete i kojekakve budalaštine... ssssssvašta.

Treba posmatrati i širi društveni kontekst, ispratiti javne debate nekompetentnih ljudi koji se utrkuju za favorizacijom svojih "hejt" postova, tako da je pitanje psihičke stabilnosti svakako važno. Ipak, postoje mnoge ostvarene javne ličnosti u raznim profesijama koje čak i ovo demantuju.

MONDO: Koliko je potebno da se posle učešća u rijalitiju (uzmimo u obzir da je neko bio najmanje mesec dana) vrati osoba u kolotečinu i život kakav je imala pre toga?

CVETA: Ovo zavisi od imunosti na svo to davanje na važnosti učesnicima emisija. Verujem da svesno odbijaju “jačanje imuniteta” već priželjkuju da ih oko kamere nastavi pratiti i u daljem životu. Zato daju veštačko disanje tek stečenoj "popularnosti" do novog poziva produkcije za učešćem u nekom narednom šouu. U međuvremenu verovatno žive u strahu da se ne pojavi neka veća budala i baci senku na sav njihov mukotrpni rad.

zmaj
Izvor: YouTube

MONDO: Koliko su ljudi koji su pobednici rijalitija ogledalo celokupnog društva i situacije u njemu?

CVETA: Velikim delom je u pitanju refleksija stanja u društvu. Ljudi su skloni davanju predsnosti sadržajima koji zadovoljavanju njihove intelektualne i emocionalne motive, potrebe i želje, tako da će, po svemu sudeći, ovo još dugo biti prihvatljiv format za određeni segment auditorijuma. Ipak, radom na Moj Novi Sad portalu vratila sam veru u ljude koji su se, kao ja, umorili od senzacionalističkih naslova i paparaco sadržaja. Naša ideja je bila da kroz obradu lokalnih tema promovišemo sve pozitivne primere i podržimo afirmaciju kreativnih ideja. Učestujemo u Festivalima nauke, Noći istraživača, podržavamo Festival uličnih svirača, EXIT, BITEF, Cinema City, pratimo premijere u SNP-u i rad SKCNS Fabrike i KCNS. A i mi smo deo ovog društva.

MONDO: Da li ti gledaš rijalitije (osim u tom periodu kada si spremala diplomski) i postoji li neki u kome bi eventualno učestvovala?

CVETA: Dosta je faktora zaslužno za ekspanziju rijaliti formata, od socio-psiholoških, do tehnoloških. Ljude takvi sadržaji zanimaju, očigledno, a sa druge strane, neretko su u pitanju produkcijski jednostavniji i finansijski isplativiji projekti. Farma je odličan primer emisije koja ima izuzetno nizak sadržajno-produkcijski kvalitet, a veliku gledanost. Naravno postoji i veoma veliki broj ljudi koje ovakvi sadržaji ne zanimaju. Moram priznati da su Farma i Parovi za mene ličnopotpuno negledivi formati. U svemu ovome finansijski aspekt igra veliku ulogu, a komercijalni mediji bitku za opstanak dobijaju odabirom ljudi za rijaliti šou koji će zadovoljiti voajerizam glasačkog tela. To je ta simbioza.

Farma je odličan primer emisije koja ima izuzetno nizak sadržajno-produkcijski kvalitet, a veliku gledanost

Da, idem najpre u "Makeover" emisiju da me pripremi za "Gledaj majku, biraj ćerku", pa u "Domaćine, oženi se", a sve to plasiraćemo u emisiji 48 sati svadba. Tad ćemo budući reality suprug i ja već biti poznati pa možemo i u VIP Veliki brat. Bračne krize prevazilazimo u formatu Menjam ženu, razume se.

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop