Širom Evrope, posebno u Danskoj, Njemačkoj, Švedskoj i Britaniji, gradi se sve više posebnih, "biciklističkih auto-puteva".
"Biciklistički auto-putevi" - široke posebne dvosmjerne staze, nekada i sa više traka u istom smijeru, raskrnicama u više nivoa i s mostovima, koje ne idu nužno uz ulice i obične puteve, treba da premreže cijelu Evropu i pomognu smanjenje rashoda za zdravstvo, piše Euraktiv Srbija.
Projekat "biciklističkih auto-puteva" krenuo je iz predgrađa "svjetske biciklističke prijestonice" - Kopenhagena gdje je aprila prošle godine otvoren prvi takav put i postao pravi hit među građanima i posjetiocima tog grada. Ovog mjeseca u Kopenhagenu biće otvoren 29. "biciklistički auto-put".
Procjenjuje se da mreža "biciklističkih auto-puteva" već štedi danskoj državi 40 miliona evra godišnje u vidu troškova za zdravstvo, pri čemu za izgradnju i održavanje tih puteva ide tek mala suma novca.
Prvi čovjek Komiteta za životnu sredinu i "zeleni" rast regiona Kopenhagena Lars Gorhoj (Gaardhoej) kaže da su "biciklistički auto-putevi" prvenstveno namijenjeni onima koji do posla ili škole putuju više od pet kilometara.
"Biciklistički auto-putevi" razlikuju se od biciklističkih staza jer se održavaju i imaju prioritet kao putevi u drumskom saobraćaju. To znači, pored ostalog, da su putevi za bicikliste pravi koliko je to moguće, kako bi se saobraćaj odvijao brzo, da su širi od staza i da se zimi i sa njih uklanja snijeg. Na svakih kilometar i po postavljene su pumpe za gume.
Takođe su sa približavanjem centru grada semafori sve bolje usklađeni i biciklisti mogu da koristeći "zeleni talas" vozeći brzinom od 20 kilometara na sat, bez potrebe da često mijenjanjaju brzine.
Prvi takav put, od prije samo godinu dana, brzo je privukao bicikliste i broj onih koji su izabrali da iz predgrađa do centra Kopenhagena, što je put od 15 kilometara, putuju biciklom povećan je za 10 odsto, prenio je Euraktiv Srbija.
Gorhoj navodi da saobraćajna gužva u Kopenhagenu ne samo da uvećavaju emisiju ugljen dioksida i drugih zagađujućih gasova, nego za posljedicu ima i manju prouduktivnost jer građani gube vrijeme u prevozu. A koristi po zdravlje su nemjerljive.
"Danci postaju sve deblji, ne vježbaju dovoljno, piju i puše previše... Za to je biciklizam odličan. Bicklisti su zdraviji", istakao je Gorhoj dodajući da je za zdravlje dobro i zbog manjeg zagađenja vazduha.
Pored Kopenhagena, Berlin ima 12 biciklističkih autoputeva, London priprema takođe toliko, a švedske vlasti dale su dozvolu za biciklistički put sa četiri trake između Malmea i obližnjeg univerzitetskog grada Lunda.
(Beta, Guliver/Getty images/Thinkstock)