Nakon uspješnog testa drona sa raketnim motorom, Venus Aerospace se nada da će istu tehnologiju moći da primijeni za pogon aviona budućnosti koji bi letio brzinom devet puta većom od brzine zvuka
Kompanija Venus Aerospace, iz Hjustona u Teksasu, uspješno je izavršila probni let svoje bespilotne letjelice sa "raketnim motorom sa rotirajućom detonacijom".
Superbrzi dron je letio skoro nadzvučnim brzinama, zahvaljujući inovativnom motoru koji bi značajno mogao da promijeni putničke avione kakve danas poznajemo.
Američka kompanija se nada da će ovu vrstu motora moći da iskoristi za pogon aviona budućnosti koji bi putnike prevozio brzinom devet puta većom od brzine zvuka. A to je brzina od devet maha (Mach 9), odnosno tek nešto veća od i ovako nevjerovatnih 11.100 km/h.
Avion koji bi letio tolikom brzinom bi razdaljinu od Londona do San Franciska ili od Tokija do Njujorka mogao da savlada za samo jedan sat!
16 kilometara brzinom 1.094 na sat
"Dron je uspješno obavio svoj prvi let. Test je uspješno demonstrirao kontrole letenja, stabilnost, rad vrhunskog pogonskog sistema sa rotirajućim detonacionim raketnim motorom (RDRE – Rotating Detonation Rocket Engine), telemetriju, operacije na zemalji i lansiranje iz vazduha", objavila je kompanija prošlog meseca, nakon što je prethodno 24. februara testiranje obavljeno.
Objavljen je i snimak prvog leta drona, u kome se vidi njegovo lansiranje iz aviona u letu. Letjelica dužine 2,44 metra, teška 136 kilograma, ispuštena na visini od 3.650 metara, ubrzala je do maksimalne brzine od 0,9 maha, odnosno 1.111 km/h i njome letjela 16 kilometara.
Pokretao ga je motor pogonjen vodonik-peroksidom i to sa 80 odsto maksimalnog potiska, kako dron ne bi premašio brzinu od jednog maha. Testirana tehnologija raketnog motora pokazala je 15 odsto veću efikasnost rada od standardnih raketnih motora.
Brzina zvuka iznosi oko 1.234 km/h, dok je dron svoj let od 16 kilometara (10 milja) izveo prosječnom brzinom od oko 1.094 km/h.
Stargazer – nasljednik Concorde-a?
Iako već postoje avioni, pretežno vojni, koji mogu da lete brzinama čak i većim od brzine zvuka, komercijalni putnički avionu mnogo su sporiji od toga. Jedini do sada uspješno korišćeni civilni nadzvučni avion – čuveni Concorde, letio je prosječnom brzinom od dva maha.
Putnički avion mlaznjak, ekvivalentan Venus Aerospace-ovom dronu, koji bi mogao da leti brzinom devet puta većom od brzine zvuka, bio bi prava revolucija kako u savremenom vazdušnom saobraćaju, tako o u vječitom čovjekovom naporu za savlađivanje razdaljina.
Inače, o razvoju ideje hipersoničnog aviona firme Venus Aerospace, pod radnim imenom "Stargazer" (galerija iznad) mediji su već pisali prošle godine. Riječ je o ideji civilnog aviona pokretanog raketnim motorima, koji bi bio projektovan da leti prosječnim brzinama od oko 8.000km/h i sposoban da se popne do visine od 52.000 metara.
Supružnici Daglbi, vlasnici kompanije Venus Aerospace i glavni inženjeri iza tog projekta, su tada saopštili da imaju za cilj da karte za letove takvim avionom ne koštaju više od sadašnjih cijena letenja prvom klasom.