Željeznice Republike Srpske obukle su u novo ruho lokomotivu koja je proizvedena prije više od 60 godina, ali i dalje služi svrsi.
Lokomotiva serije 661-003ŽRS na dizel-električni pogon je u okviru planskog, redovnog održavanja reparirana i nakon preventivne opravke uspješno je izvršila neophodne probne vožnje uz testiranje vučnosti i brzine.
Oznaka "661" posebnu pažnju budi kod svih ljubitelja željeznice u našem regionu. Oznaku su koristile nekadašnje Jugoslovenske željeznice (JŽ) za univerzalne dizel-električne lokomotive koje su nabavljene iz Sjedinjenih Američkih Država šezdesetih i sedamdesetih godina 20. vijeka.
Popularno su nazivane "kenedijevke" ili "Kenedi" lokomotive jer su kupljene u vrijeme mandata predsjednika SAD, Džona F. Kenedija. Jugoslavija je nabavila više od 220 lokomotiva koje su na prugama zamijenile dotadašnje parne lokomotive.
Lokomotiva o kojoj je ovdje riječ proizvedena je davne 1960. godine, kažu u Željeznicama Republike Srpske, a od aprila 1961. godine je na šinama. Kupljena je od Slovenskih željeznica 2002. godine
"Proizvođač lokomotive serije 661-033 je kompanija General motors. U pitanju je tip G-16, širine kolosjeka 1435 mm. Lokomotiva je namijenjena za vuču svih vrsta teretnih i putničkih vozova. Maksimalna snaga za vuču iznosi 1800 konjskih snaga KS, a maksimalna brzina iznosi 114 km/h", detaljno nam je pojasnila Nataša Krivošija Filipović iz ŽRS.
ŽRS posjeduju ukupno 18 lokomotiva iz serije 661, od čega je 10 lokomotiva svakodnevno u eksploataciji na prugama Srpske.
Ovaj skoro muzejski primjerak i dalje je u pogonu na prugama u Srbiji i ponegdje u regionu.
Starost lokomotiva je dugogodišnji problem u ŽRS. Veliki broj vučnih vozila zbog svoje starosti pola vijeka ili više je van eksploatacije. Od ukupno 82 vučna vozila na prugama Srpske radno aktivne su 33 lokomotive.
(MONDO)