Ukradene automobile u BiH policija često nalazi na auto-otpadima. Vlasnici "groblja" automobila žale se na učestale kontrole i odgovornost prebacuju na "divlje" auto-otpade koje niko ne kontroliše.
U policiji kažu sa situaciju u BiH dodatno otežava povezanost auto-mafije s vlasnicima automobilskih otpada i onima koji trguju korištenim vozilima, a takvih firmi je oko 200 u BiH. Čak i vlasnici auto-otpada priznaju da se veoma često nađu u kontaktu s ukradenim automobilima, pišu nedjeljne "Nezavisne novine".
Samo u Evropi godišnje bude ukradeno oko 1,2 miliona vozila, od čega organizovane kriminalne grupe ostvaruju profit veći od osam milijardi evra. Uglavnom je riječ o međunarodno povezanim grupama, što dodatno otežava njihovo otkrivanje i razbijanje.
Iz CJB Banjaluka su potvrdili da obavljaju kontrole auto-otpada, ali samo tamo gdje postoji osnovana sumnja da se na njima nalaze ukradena auta.
"Kontrole se vrše gdje god se ukaže potreba i gdje ima dovoljno operativnih saznanja. Kontroliše se samo na osnovu tragova koji vode prema otpadima i nikada ne upadamo samo da izvršimo kontrolu, već uvijek idemo u akcije samo ako imamo dovoljno povoda", kažu u CJB Banjaluka.
U Centru su istakli da auto-otpadi u posljednje vrijeme nisu tako velike karike u lancu krađe vozila kao što su nekada bili, jer sve manje vozila bude ukradeno da se siječe već da bi bilo preprodano, ali i sada veliki broj ukradenih automobila završi na auto-otpadima. Dodaju da ukradena vozila s ovih prostora često završavaju i na tržištima Albanije, Crne Gore i Kosova.
"Generalno, u Banjaluci procenat krađa vozila je manji u odnosu na prošlu godinu za osam do devet odsto i svake godine sve je bolje stanje. Takođe, profit koji donose ukradena vozila nije velik. Ako ukradete auto koje košta 60.000 ili 70.000 KM na tržištu ono ne može preći prodajnu cijenu od 20.000 KM. Velike su kontrole, službe su povezane s Interpolom, mali je broj kupaca, a sve to utiče na cijenu ukradenih vozila", kažu iz CJB Banjaluka.
Vlasnici registrovanih auto-otpada se često žale da su zbog rada neprijavljenih auto-otpada u nezavidnom položaju.
Dragan Marić, vlasnik auto-otpada "Marić" iz Banjaluke ističe da im je u posljednje vrijeme policija čest gost.
"Auto-otpade kriminalistička policija stalno pretresa. Kod mene upadaju bar jednom mjesečno. Došlo nam je da se idemo žaliti jer se nije moglo ni raditi od njih. Stalno su pretresali otpade, ali i kuće, sve živo. Nekada dođe i do 40 policajaca na pretrese i mislim da je to nepotrebno jer mi uredno radimo i plaćamo sve dažbine državi", kaže Marić.
On ističe da se sada ukradena vozila prije mogu pronaći na drugim mjestima i da ih je malo na otpadima.
"Sada više limari imaju kod sebe ukradenih auta i dijelova jer mi sve moramo prijaviti i sve nam piše crno na bijelo, dok to kod njih nije slučaj. Inspekcije idu samo nama jer smo prijavljeni, a za ove koji rade na crno nije ih briga", rekao je Marić, koji smatra da i dalje postoji dosta nelegalnih auto-otpada koje niko ne kontroliše.
Smatra se da ukradeni automobili često završavaju na otpadima u BiH jer ne postoje detaljna pravila za rad auto-otpada. Od zemalja u okruženju, nedavno je Srbija najavila novi pravilnik za polovne automobile koji je usklađen s evropskim propisima i koji puno detaljnije i strože ruguliše rad auto-otpada.
Govoreći o mogućnosti da i u BiH budu uvedena nova pravila koja su zastupljena u Evropi, Marić kaže da auto-otpadi rade sa željezom i polovnim dijelovima i da je besmisleno da država traži od njih neke standarde.
"Mislim da to nije dobro, a standardizacija bi možda i bila dobra da radimo s novim dijelovima. Sada pola stvari možemo iskoristiti, a pola bacimo. Nekim novim propisima bi se samo izdejstvovalo da budu otpušteni radnici, jer ovaj posao ljudima stvara toliko problema da je prerastao u puko preživljavanje", rekao je Marić.
Pored toga, tržište je, prema Marićevim riječima, puno novih kineskih dijelova s kojima ne mogu ništa da rade, a nova pravila bi samo dodatno otežala rad auto-otpada.
Na auto-otpadima u Evropskoj uniji ne mogu biti prodavani polovni rezervni dijelovi, već to rade registrovana preduzeća, čime se staje nakraj rastavljanju ukradenih auta na otpadima za dijelove koji bi bli prodati na licu mjesta.
Vlasnici otpada moraju da posjeduju propisanu opremu za rad, bez koje im poslovanje nije omogućeno.
Otpadi na zemljanim placevima, ograđeni istrulim karoserijama upotrebom evropskih propisa postali bi prošlost. Regulativa EU nalaže da se radi na nepropusnoj betonskoj podlozi, kako otrovne materije ne bi mogle dolaziti u dodir sa zemljom i vodom. Separatori za prečišćavanje otpadnih voda, garaže za demontažu, zatvoreni magacini polovnih i zamašćenih dijelova, mašine za sječenje i usitnjavanje metala, prese, sistemi za zaštitu od požara i eksplozija dio su standardne opreme auto-otpada.
(MONDO)