Prema posljednjim riječima pilota putničkog aviona koji se srušio u Kazahstanu, moglo je da se zaključi da je nad letjelicom potpuno izgubio kontrolu.
Još uvijek nije jasno zašto je avion "Azerbejdžan erlajnsa" pao na zemlju, a jedna od teorija je da je do pada došlo zbog udara PVO sistema Rusije. Transkript posljednjeg razgovora pilota sa kontrolom leta otkriva da su iz letjelice upozorili da gube kontrolu i visinu, prije nego što je avion nestao sa radara. Ubrzo se srušio u Kazahstanu, a prvobitno se smatralo da je sudar sa jatom ptica doveo do tragedije.
Moguće je da je avion Embraer slučajno identifikovan kao ukrajinska bespilotna letjelica, zbog čega je raketa zemlja-vazduh iz PVO sistema Pancir-S1 ispaljena iz oblasti Naurski u Čečeniji. Avion je iz Kazahstana letio za Grozni, glavni grad Čečenije, koji je u poslednje vrijeme na meti ukrajinskih dronova.
Komunikacija između pilota i kontrole letenja pokazuje kakva se drama odvijala na nebu iznad Kazahstana.
Boreći se da kontrolišu avion sa 67 ljudi u njemu, piloti su tražili prinudno slijetanje. U 8:12 po lokalnom vremenu, posada je prijavila da su oba GPS-a izgubljena na Embraeru E190AR i zatražila pomoć da se vrati na aerodrom u Bakuu, navodno nakon iznenadnog zatvaranja aerodroma Grozni.
Transkript razgovora pilota i kontrole leta
U 8:16 je jedan od pilota rekao: "Imamo grešku u kontroli, udar ptica u kokpit. Udar ptice u kokpitu (nečujno)…"
Odgovor kontrole: "AKSI8243 Razumijem te, kakva ti je pomoć potrebna?"
Kapetan je rekao da želi da se vrati na aerodrom u Bakuu. Ali u 8:17, pilot je najavio da se "kreće ka Mineralnim vodama" - aerodromu u južnoj Rusiji.
Kontrola mu kaže da "izvrši lijevu orbitu", ali pilotska kabina odgovara: "Ne mogu da izvršim, kontrola je izgubljena".
U 8:19 jedan od pilota kaže: "Ne mogu da izdržim 150, imamo visok pritisak u kabini".
Odgovor kontrole: "AKSI8243 razumio". Minut kasnije, u 8:20 pilot kaže: "Moj avion gubi kontrolu".
U 8:21, prema transkriptu koji je procurio, posada odlučuje da krene ka Mahačkali, ruskom aerodromu na Kaspijskom moru. U 8:22 posada javlja: "Sada je hidraulika otkazala".
Dva minuta kasnije, izgleda da pilot negira da je proglasio "stanje nevolje" u avionu i kaže kontroli: "Avion je u redu". Ali, kontrolor letenja tada ne može dobro da čuje posadu.
"Vrlo vas je teško čuti… reci mi svoju nadmorsku visinu", čuje se iz kontrole letenja.
Avion je potom nestao sa radara na 37 minuta prije nego što se ponovo pojavio dok je pokušavao da sleti u Aktau. Srušio se pored aerodroma u Kazahstanu, pri čemu je stradalo 38 ljudi, uključujući pilote i stjuardesu.
(Mirror/MONDO)