Sa primjenom spornog Pravilnika u BiH treba sačekati dok ne počne njegova primjena u okruženju i zemljama EU.
Sa primjenom spornog Pravilnika za izdavanje licenci za obavljanje međunarodnog drumskog prevoza u BiH treba sačekati dok ne počne njegova primjena u okruženju i zemljama EU, stav je privrednih komora Republike Srpske i Federacije BiH.
Predsjednik Privredne komore RS Borko Đurić kaže da je ovo tijelo uputilo više pisanih zahtjeva da bude odgođena primjena spornog pravilnika BiH i tražila da bude korigovan uz učešće entitetskih resornih ministarstava, privrednih komora i drugih relevantnih faktora.
"Taj pravilnik bi morao biti takav da odgovara ovdašnjim uslovima, i koji ne bi dovodio naše prevoznike u podređen položaj u odnosu na okruženje. Sa primjenom tog pravilnika trebalo bi sačekati dok ne počne njegova primjena u okruženju i zemljama EU", rekao je Đurić novinarima tokom sastanka sa potpredsjednikom federalne Privredne komore Jagom Lasićem.
On je rekao da su velike štete nastale usljed protesta prevoznika, ali da je teško dati precizniju procjenu.
Đurić je naveo da štete trpe prevoznici, privrednici čija djelatnost zavisi od prevoza robe, ali i sami građani.
On je naveo da je danas sa kolegama iz FBiH razgovarano i o problemima funkcionisanja Spoljnotrgovinske komore BiH, te istakao da su organi te asocijacije izabrani nelegalno, na šta je i ranije ukazivano.
"Predstavnici srpskog i hrvatskog naroda u organima Spoljnotrgovinske komore BiH podnijeli su određene tužbe, formirana je interresorna grupa Savjeta ministara BiH koja treba da ostvari uvid u proceduru provođenja izbora u Spoljnotrgovinskoj komori", naveo je Đurić.
Potpredsjednik federalne Privredne komore Jago Lasić rekao je da je potrebno odrediti optimalan rok u kojem će biti riješeno izdavanje licenci, jer "lomljenje preko koljena nikom u BiH ne donosi koristi".
"Nadležni organi trebalo bi da prolongiraju rok za izdavanje tih licenci. Rok treba uskladiti sa okruženjem, kako domaći prevoznici ne bi bili u potčinjenom položaju", naglasio je Lasić.
Govoreći o problemima u Spoljnotrgovinskoj komori BiH, on je istakao da Privredna komora FBiH uopšte nije konsultovana, niti je dala svoje predstavnike u Skupštinu Spljonotrgovinske komore.
Lasić je istakao potrebu da se cijeli postupak izbora organa Spoljnotrgovinske komore vrati u zakonske okvire.
Autoprevoznike je danas posjetio i načelnik opštine Zvornik Zoran Stevanović, dajući im punu podršku u ostvarivanju svojih prava.
Autoprevoznici birčanske regije, koja pokriva opštine Zvornik, Osmaci, Srebrenica, Bratunac, Milići, Vlasenica i Šekovići, već peti dan nastavljaju blokadu kolovozne trake za odvijanje teretnog saobraćaja u blizini graničnog prelaza Karakaj kod Zvornika, dok istovremeno propuštaju autobuse, putnička i druga namjenska vozila.
Na kolovoznoj traci, prema graničnom prelazu Karakaj, nalazi se veliki broj kamiona, dok se blokada odvija uz saglasnost Ministarstva saobraćaja i veza RS i saobraćajne policije, koja reguliše saobraćaj na ovoj dionici magistralnog puta Zvornik - Bijeljina i Zvornik - Tuzla.
Prevoznici u Federaciji BiH podržavaju kolege u Republici Srpskoj (RS) i smatraju da su potpuno opravdani njihovi zahtjevi za izmjenom novog Pravilnika o uslovima i postupku izdavanja licenci za obavljanje međunarodnog drumskog prevoza putnika, tereta i opasnih materija, izjavio je Srni generalni direktor sarajevske firme "Centrotrans" Safudin Čengić.
Čengić je rekao da bi, prema informacijama kojima raspolaže, u toku dana ili sutra ujutru, trebalo da bude održan sastanak na kojem bi se pronašlo rješenje, odnosno izvršile izmijene postojećeg ili donošenje novog pravilnika.
"U suprotnom, ova sitacija blokira bukvalno kompletan život u BiH, stvara enormne troškove, a najveći gubitnici su prevoznici koji ionako teško žive", dodao je Čengić.
On je ocijenio da su ovakvim činom prevoznici u BiH stavljeni u neravnopravan položaj u odnosu na prevoznike iz drugih država i da je apsurd da BiH, umjesto da stvara ambijent u kojem će prevoznici biti konkurentni i dobro poslovati, dovodi ovu kategoriju u situaciju da izdvajaju nepotrebna sredstva "za neki papir koji treba samo nekom činovniku".
"Odbor Udruženja međunarodnih prevoznika Spoljnotrgovinske komore BiH od 2006. godine do danas ima stav da je postojeći Pravilnik neodrživ i da mora biti promijenjen ili da se treba donijeti novi", naglasio je Čengić.
Zbog obustave uvoza i izvoza, koje je prouzrokovano blokadom carinskih terinala, moglo bi doći do problema finansiranja svih nivoa vlasti, jer se dnevno naplati između 15 i 20 miliona KM od zakonom predviđenih uvoznih dažbina, rečeno je danas Srni u Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) BiH.
Iz UIO je potvrđeno da su Carinske ispostave u Republici Srpskoj (RS) potpuno blokirane i nisu u mogućnosti da obavljaju poslove carinjenja roba, pri uvozu i izvozu iz BiH.
Takođe, velike gobitke mogli bi imati i privredenici u BiH, a posebno oni koji se bave uvozom i izvozom lako kvarljive robe, kao i privrednici koji se bave uvozom roba radi unutrašnje obrade i ponovnog izvoza koji su već u prilici da kasne sa ispunjenjem ugovornih poslova.
UIO navodi da je zbog blokade carinskih terminala i graničnih prelaza u RS većina robnog sadržaja usmjerena na šest graničnih prelaza koji se nalaze u Federaciji BiH, a što je izazavalo njihovo preopterećenje.
Ministar transporta i komunikacija BiH Rudo Vidović izjavio je Srni da je on spreman već danas da pokrene proceduru izmjene spornog pravilnika o licenciranju u teretnom drumskom prevozu ako za to dobije zvaničan zahtjev koji još nije stigao u ovo ministarstvo.
Vidović tvrdi da on ne može staviti pravilnik van snage, kako višednevnim štrajkom i blokadom carine zahtijevaju prevoznici iz Republike Srpske, jer bi to, prema njegovim riječima, bilo kršnje zakona.
"Postoji spremnost da se pokrene procedura za izmjenu pravilnika u onim dijelovima gdje ima manjkavpsti, ali ja nisam dobio nikakav zahtjev. Dobio sam otvoreno pismo od premijera RS Milorada Dodika i ja sam spreman da radim na rješavanju ovog prpoblema, ali ne mogu raditi nešto protiv zakona", rekao je Vidović
Ministar kaže da procedura izmjene pravilnika podrazumijeva njegovo usaglašavanje sa entitetskim ministarstvima i privrednim komorama, kao i sa Spoljnotrgovinskom komorom.
Vidović u izjavi Srni ocjenjuje da ima dosta manjkavosti u postojećem pravilniku koji je donesen 2005. godine i tada usaglašen sa entitetskim ministarstvima, kao i u zakonu iz 2002. godine na koji se ovaj pravilnik naslanja.
On podsjeća da su izmjene tog zakona u parlamentarnoj proceduri.
Vidović je ponovio da će pokrenuti proceduru za izmjenu spornog pravilnika čim za to dobije zahtjev.
Ministarstvu saobraćaja i veza Republike Srpske (RS) još nije dostavljen odgovor Ministarstva komunikacija i transporta BiH u vezi sa Pravilnikom o uslovima i postupcima za izdavanje licenci, rekla je Srni pomoćnik ministra saobraćaja i veza RS Nataša Kostić.
"Do jutros nemamo nikakav odgovor Ministarstva komunikacija i transporta BiH u vezi naših incijativa od kojih je prva upućena još u julu", precizirala je Kostićeva.
Pravilnik o promjeni licenci usvojen 2005. godine važio je na entitetskom nivou do ove godine, kada ga je Ministarstvo komunikacija i transporta BiH izmijenilo tako da se licence sada izdaju na državnom nivou.
Udruženje prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS traži da budu ukinute licence i vraćene u nadležnost entiteta, jer tvrde da im je postojeće licence koje imaju izdalo Ministarstvo saobraćaja RS i da važe do 2014. godine.
Autoprevoznici za unutrašnji i međunarodni transport iz cijele RS stupili su u četvrtak, 7. oktobra, u mirne proteste nezadovoljni izmjenama Pravilnika o primjenama licenci za vozače u teretnom drumskom prevozu. Oni su blokirali sve carinske terminale u Srpskoj i najavili radikalizaciju protesta blokadom svih saobraćajnica, te pozvali kolege iz Federacije BiH da se priključe štrajku.
Novim pravilnikom vozači moraju pored licence, platiti dodatnih 9.000 evra depozita po vozilu, što u udruženju prevoznika ocjenjuju besmislenim i najavljuju da bi 60 000 prevoznika zbog nemogućnost da izmiri ove obaveze ostalo bez posla. Osim ukidanja Pravilnika, prevoznici traže i smjenu resornog ministra Rude Vidovića.
(Srna/MONDO)