• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Tragični udes kod "Boske" samo jedan u nizu: Zašto motociklisti često stradaju u saobraćajnim nesrećama?

Autor Dušan Volaš

Posljednja teška saobraćajna nesreća u centru Banjaluke zbog koje su život izgubila dvojica mladića ponovo je skrenula pažnju na nezadovoljavajuće stanje u oblasti regulisanja pravila za vožnju dvotočkaša u RS i BiH.

 Mopedi motori motociklisti bezbjednost u saobraćaju Izvor: Shutterstock

Jedan od mogućih uzroka zbog kojih se često dešavaju udesi sa posljedicama po zdravlje i život jeste što naša regulativa omogućava mladim i neiskusnim vozačima da voze motocikle i mopede, pa čak i onima koji uopšte nemaju položen vozački ispit.

Na normativnom nivou nadležni u BiH još nisu uskladili zakon u pogledu kategorija vozačkih dozvola sa evropskom direktivom o vozačkim dozvolama u kojoj su motocikli drugačije kategorisani.

Milija Radović, zamjenik direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske, za Mondo je pojasnio da u evropskoj direktivi postoji podkategorija A-M, odnosno vozilo sa dva točka čija radna zapremina motora nije veća od 50 cm3, snaga ne prelazi 4kw i ne može da razvije brzinu veću od 45 km/h.

Možda će vas zanimati

"Kod nas još uvijek ne postoji navedena potkategorija. Naš najveći problem je što osoba već sa navršenih 14 godina može upravljati mopedom ("skuterom"). Dovoljno je da ima potvrdu o poznavanju saobraćajnih propisa, dok nije predviđena nikakva praktična obuka", ističe Radović.

Navodi kako su u skladu sa evropskom direktivom i podkategorijom A-M pojedine zemlje dale slobodu upravljanja mopedom od14. do 16. godine, ali najviše zemalja EU je stavila granicu od 15 godina s tim da kandidati moraju savladati teorijsku i praktičnu nastavu.

"Vjerujte da su ljudi koji imaju 50-60 godina i voze motocikl cijeli život na toj obuci prvi put naučili neke stvari"

"Kod nas nema praktičnog dijela već nam se djeca sama uče", istako je Radović.

Sagovornik Mondo portala osvrnuo se i na još jedan problem, odnosno da se kod nas sa 18 godina može voziti motocikl od 1.000 kubika, dok u EU takvim vozilom možete upravljati samo ako imate 20 godina i dvije godine kategorije A2, ili ako imate 24 godine.

"Takođe, problem je i taj što auto-škole uglavnom nemaju stručnih instruktora kako bi pružili dovoljno kvalitetnu obuku", pojasnio je Radović.

Zbog skretanja pažnje na oblast regulisanja pravila za vožnju motocikala Agencija za bezbjednost saobraćaja je u više navrata organizovala školu obuke vozača, zajedno sa Moto klubom "Bezbednost" iz Beograda.

"Vjerujte da su ljudi koji imaju 50-60 godina i voze motocikl cijeli život na toj obuci prvi put naučili neke stvari. Npr. kako se obara motocikl u krivini, tj. usklađuje njegov nagib, kao i sve ostale elemente vezano za tehniku upravljanja dvotočkašom", naglasio je Radović.

Izvor: mondo.ba

Prema njegovim riječima, Republika Srpska još uvijek nema priručnik za obuku motociklista, što bi bilo jako poželjno.

"Sve su to neki problemi sistemske prirode koje treba riješiti kako bi imali bezbjednije motocikliste na ulicama", istako je Radović.

Za kraj razgovora je apelovao na vozače putničkih i teretnih vozila da obrate više pažnje na motocikliste tokom vožnje, a posebno prilikom skretanja u lijevo.

"Najviše saobraćajnih nezgoda se dešava kada su putnička ili teretna vozila u lijevom skretanju, a motociklista je u preticanju", podvukao je Radović.

Izvor: Shutterstock

Predsjednik Moto kluba "Stršljen" Siniša Praštalo, analizirajući stanje u oblasti motociklizma, kaže da se lično sve više boji da vozi motor zbog ostalih vozača i učesnika u saobraćaju.

"Mi na ulicama kao da ne postojimo. Vozači neće da uzmu u obzir da motocikli razvijaju veće brzine. Moje mišljenje je podijeljeno. U svakom slučaju, svim motociklistima preporučujem da izuzetno obrate pažnju na sve učesnike u saobraćaju. Vozačima automobila takođe savjetujem da budu oprezni kad vide 'jedan far', jer se nikad ne zna ko je na tom motociklu kao što mi ne znamo ko je u automobilu", izričit je Praštalo.

Niz nezgoda u kojima učestvuju motoristi

U saobraćajnoj nesreći u subotu, 14. oktobra u Banjaluci, na licu mjesta poginuo je dvadesetčetvorogodišnji Banjalučanin Mladen Malić, dok je dvadesetčetvorogodišnji David Bojić koji je s njim bio na motociklu "jamaha", podlegao povredama dva dana kasnije. Povrijeđena je Božana Damjanović (46) iz Banjaluke koja je upravljala automobilom "škoda", te žena iz Mrkonjić Grada S.P. (65).

Saobraćajna nesreća na raskrnici Ulice Milana Tepića i Kralja Petra I u Banjaluci
Izvor: MONDO

Od početka oktobra u BiH se dogodilo nekoliko saobraćajnih nesreća u kojima su stradali ili povrijeđeni motociklisti. U septembru su u nesrećama stradali motociklisti u Sarajevu, Doboju, Gacku, a u avgustu je poginuo motociklista u Jajcu, Srpcu, Gradačcu.

Iz Agencije za bezbjednost saobraćaja ranije su naveli je da je u RS prošle godine smrtno stradalo šest moticiklista, kao i da je ova grupa učesnika mnogo ugroženija u saobraćaju od drugih vozača.

"U Republici Srpskoj je registrovano oko 5.500 motocikala i mopeda i to je ispod dva posto od ukupnog broja vozila, ali u ukupnom broju smrtno stradalih učestvuju sa šest odsto. Ovo govori o potrebi da učinimo sve da povećamo bezbjednost vozača motocikala i mopeda", napomenuli su.

(Mondo)

Možda će vas zanimati

Još iz INFO

Komentari 4

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

Trulo

Prastalov komentar: Nikad ne znas ko je na motoru, tj. princip "Znas ti ko sam ja?!" koji je na snazi u nasem trulom drustvu pojedinaca koji se u svemu tako postavljaju... sve dok su pojedinci iznad zakona i pravila, nema tu rezultata...

Vetgo

Motociklisti stradavaju zato sto ne postuji bas nikako saobracajno pravilo. Ka stanemo na semaforu provlace izmedu auta samo gledam kadce nkoga ogrebati i kad padnu kriv vozac automobila a da ne pricam o preticanju sa svih strana kao da oni moraju biti prvi na semaforu a o voznji na zadnjem tocku na brzoj cesti BL- Klasnice ne treba ni govoriti itd sve u svemu oni su ti koje treba kaznjavati

Nikola

Problem je prvenstveno u kontrolama MUP-a. Ljudi usred dana divljaju vozilima kroz centar grada a da pri tome niko nije sankcionisan za to.

Ogranicenje

Zamisli komentar, vozaci nece da shvate da motocikli razvijaju vece brzine... pa prijatelju, ogranicenje brzine podjednako vazi i za auomobile i motocikle, ne znaci da treba da te cuvam ako ides 3 puta brze od ogranicenja...

MONDO REPORTAŽE