• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Svijetla ili tamna: Da li boja vašeg automobila utiče na njegovu potrošnju goriva?

Autor Dušan Volaš

Jedna američka laboratorija sprovela je istaživanje kako bi saznala da li više troše svjetilji ili tamniji automobili

 Boja automobila potrošnja goriva Izvor: Shutterstock

Vrsta, zapremina i snaga motora, veličina i težina automobila, broj putnika i teret koji se prevozi, vrsta i starost guma, kao i starost samog vozila – sve to utiče na potrošnju goriva.

A šta biste rekli na to da, osim ovih očiglednih faktora, na potrošnju goriva vašeg ljubimca na četiri točka može da utiče i boja njegove karoserije?

Američka Laboratorija "Lorens Berkli", uz podršku Kalifornijske komisije za energiju, sprovela je istaživanje kako bi isptala upravo to – da li boja automobila utiče na njegovu potrošnju goriva.

Izvor: BMW, Uwe Fischer

Svijetle boje / tamne boje

Studija je pokazala da boja karoserije može da doprinese smanjenju ili povećanju potrošnje.

Boje koje odbijaju sunčevu svjetlost smanjuju, odnosno usporavaju, rast temperature u unutrašnjosti automobila. Karoserija svijetle boje odbija sunčeve zrake, što doprinosi održavanju niže temperature u kabini.

S druge strane, karoserije automobila tamnih boja bolje upijanju sunčeve zrake, pa se tako temperatura unutar vozila povećava.

A što je temperatura u kabini veća, pogotovo ako se njime vozi više putnika, više se koristi klima uređaj. Klima trošiti više energije, što istovremeno povećava potrošnju goriva.

Izvor: MONDO / Audi

Ogromna razlika

Iako ovo zvuči potpuno logično, to je rezultat testova koje je laboratorija sprovela na dva identična automobila – jednim srebrnim i jednim crnim.

Automobili sa isključenom klimom bili parkirani na suncu u periodima od po sat vremena, da bi potom klime bile na pola sata bile uključene na maksimum. Nakon pet takvih ciklusa, stručnjaci su izmjerili temperaturu krova, komandne table, vjetrobranskog stakla, sjedišta, vrata i vazduha u kabini.

Pokazalo se da je krov srebrnog automobila bio je i do 25 stepeni hladniji od krova crnog automobila, dok je razlika u temperaturi vazduha u kabinama bila između pet i šest stepeni.

Završna mjerenja su pokazala da je 13 odsto manje energije utrošeno na hlađenje srebrnog, u odnosu na crni automobil. Takođe, pokazalo se i da karoserije automobila svijetlih boja odbijaju i do 60 odsto više sunčevih zraka nego što je to sa tamnim vozilima slučaj.

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop