• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ako vozite dizel, ovo morate da znate: Ova tečnost je ključna za pravilan rad motora, bez nje ne smijete da ostanete

 vesna.jpg
Autor Vesna Kerkez

AdBlue tečnost ima većina novijih dizel automobila. Međutim, mnogi vozači i dalje ne znaju čemu ovo služi i zašto ga imaju EURO 6 motori.

 AdBlue tečnost za automobile Izvor: MONDO/Stefan Stojanović/Shutterstock

Ukoliko vozite dizel automobil, osim što gorivo skuplje plaćate, znate da morate o DPF-u da vodite računa kako se ne bi zapušio jer popravka ili zamjena je skupa. Pored toga, noviji dizelaši, od onih sa EURO 6 motorima, imaju i takozvanu "AdBlue" tečnost. Ukratko, njegova glavna funkcija je smanjenje emisije štetnih čestica iz vozila, a evo kako to utiče na samu vožnju i na vaš "novčanik".

Moderni dizel motori sa EURO 6 standardom imaju SCR katalizator - Selektivna katalitička redukcija. Ovi motori imaju AdBlue aditiv čija glavna funkcija je smanjenje emisije štetnih azotnih oksida (NOx) kroz hemijsku reakciju u izduvnom sistemu. Time pomažu automobilu da ispuni stroge EURO 6 ekološke standarde.

Izvor: Shutterstock

Šta je AdBlue i od čega se sastoji?

Sastav AdBlue tečnosti sastoji se od 32,5 odsto uree (vodeni rastvor poznat kao AUS 32) i 67,5 odsto vode. Pravilna upotreba AdBlue tečnosti čuva životnu sredinu, a smanjuje i potrošnju goriva. Takođe, dizelaši koji ga imaju fabrički ugrađenog, ne mogu da krenu ukoliko je prazan jer AdBlue ima još jednu ulogu, a to je očuvanje rada motora.

Izvor: Shutterstock

Kako funkcioniše AdBlue?

Kao što smo već rekli, AdBlue se sastoji od demineralizovane vode i ureee i koristi se u dizel vozilima sa SCR tehnologijom. Ovaj proces koji izvodi SCR smanjuje emisiju štetnih azotnih oksida koji su štetni po životnu sredinu tako što ih pretvaraju u azot i vodenu paru, supstance koje ne zagađuju atmosferu. 

Ova tečnost je osmišljena i uvedena kao odgovor na sve strožiju kontrolu zagađenja životne sredine. EURO 6 motori još više ograničavaju količinu štetnih gasova koje automobili ispuštaju u atmosferu. Sam proces izgleda tako što se ova tečnost ubrizgava u izduvni sistem pre SCR katalizatora, a kada ona dospije u izduvni sistem, urea se pod uticajem toplote razlaže i oslobađa amonijak.

Nakon toga, amonika reaguje sa azotnim oksidima i pretvara ih u azot i vodenu paru. Tu dolazimo do nove važne stavke koja je vezana za ovu tečnost, a radi se o njenoj potrošnji. Prosjek je između 1,5 i 2,5 litara na 1.000 pređenih kilometara, ali to svakako varira.

Izvor: Shutterstock

Kako se dopunuje AdBlue?

Bez AdBlue aditiva, dizel motor ne može da se pokrene. Važno je da ga uvijek dopunite kada idete na duže putovanje. Većina novijih automobila ima sistem upozorenja na instrument tabli za AdBlue kada postoji neki problem ili ukoliko je njegov rezervoar prazan.

Otvor za punjenje se uglavnom nalazi pored ulaza za gorivo. Tu je kod najvećeg broja vozila, ali umije da se desi i da bude ispod haube (pored glave motora) ili u gepeku gdje stoji rezervni točak. Dopunjavate ga tako što kupite kanister od 10 litara čija cijena se uglavnom kreće oko 1.300 dinara.

Zabranjeno preuzimanje dijela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

(MONDO)

Pročitajte i ovo

Tagovi

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop