Prepoznatljiva amajlija s plavim okom jedna je od najčešćih suvenira koje turisti biraju tokom posjete Turskoj i Grčkoj.
Koliko puta su vas osvojili suveniri sa plavim okom na ljetovanju, najčešće u Turskoj i Grčkoj? Iako mnogima djeluje samo kao atraktivan ukras, ovaj simbol u lokalnoj kulturi ima mnogo dublje značenje. Znate li odakle potiče njegova popularnost i šta zapravo predstavlja?
Na tezgama širom Turske i Grčke gotovo je nemoguće ne primijetiti predmete s motivom plavog oka. Ova amajlija, poznata kao "nazar boncugu", prodaje se u obliku nakita, ali i kao motiv na maramama, torbama, privjescima ili keramici. U narodu je često nazivaju i "prorokovim okom".
Prema lokalnim vjerovanjima, ovaj simbol štiti od tzv. urokljivog pogleda, odnosno negativne energije i zavisti, koje mogu da donesu nesreću ili bolest. Iako se suveniri mogu naći u gotovo svim mjestima Grčke, najčešće se povezuju upravo s Turskom.
"Prorokovo oko" krije dublje značenje
Istorija ovog simbola seže još u antička vremena. Već u starom Egiptu korišćeni su slični znaci kako bi se ljudi zaštitili od nesreće. Vremenom se motiv plavog oka proširio Bliskim istokom i Balkanom, a posebno je dobio na značaju tokom Osmanskog carstva, kada je postao jedan od najvažnijih talismana za zaštitu od negativne energije.
Tokom 20. vijeka, s razvojem turizma u Turskoj, "nazar boncugu" je postao popularan širom svijeta kao egzotičan suvenir. Danas amajlija s plavim okom više nije samo dio lokalne tradicije, već i moderan detalj koji nose ljudi bez obzira na porijeklo ili religiju.
Prema turskoj tradiciji, amajlija s plavim okom ima zadatak da odbija negativne emocije i štiti od nesreće. Međutim, malo ko zna da, po lokalnim vjerovanjima, talisman djeluje samo ako se pokloni drugome. Ako ga kupite za sebe, može da ima suprotan efekat - umjesto da vas zaštiti, može da vam donese peh.
(MONDO)