Novi prijedlog antipušačkog propisa – cigarete moraju da se pakuju u jednostavne paklice bez oznaka i obojenih slika kako bi bile “manje privlačne”.
Novim propisom, koji bi, ako bude usvojen, stupio na snagu 1. jula 2012, predviđeno je i da vladino upozorenje na štetnost pušenja bude istaknuto na paklici, dok će marka cigareta biti štampana sitnijim slovima na dnu kutije.
"Novo označavanje na kutijama cigareta biće najoštrije u svijetu i duvanske kompanije će ga mrziti", istakao je premijer Australije Kevin Rad.
Vlada je u četvrtak objavila i da će povećati porez na cigarete za 25 odsto, što će cijenu paklice od 30 komada podići za 2,16 australijskih dolara (dva američka dolara). Porez po novoj stopi obračunavacće se već od ponoći.
Proizvođači duvanskih proizvoda reagovali su negodovanjem na prijedlog jer potrošači neće moći lako da razlikuju marke cigareta a prodavci na malo tvrde da će im dizanje poreza nanijeti štetu i doprinijeti "crnom" tržištu.
"To je direktan napad na 16 odsto stanovnika Australije koji imaju pravo na izbor stila života", kaže direktor lanca supermarketa IGA Mik Dejli.
Istovremeno, direktor za intelektualnu svojinu i slobodnu trgovinu u Institutu za javne poslove Tim Vilson upozorava da bi poreski obveznici zbog novog propisa mogli da plate kompenzacije duvandžijama od oko tri milijarde australijskih dolara godišnje.
"Po Ustavu, ako vlada krši nečija prava, uključujući pravo intelektualne svojine, poput marke proizvoda, moraće da obezbijedi nadokandu", kazao je Vilson i dodao da bi ga iznenadilo da se to ne desi, jer se to radi širom svijeta.
U međuvremenu, opozicija traži od Rada da dokaže da će promjena izgleda paklice cigareta doprinijeti smanjenju pušenja i tvrdi da novi porez predstavlja samo novo otimanje.
Australija je ranije zabranila reklamiranje duvana u štampanim medijima, radio i TV programima a predloženim propisom ograničilo bi se i reklamiranje na internetu.
Procenat pušača u australijskoj populaciji smanjen je na 16,6 odsto sa 24 odsto 1998. godine dijelom zahvaljujući ograničavanju reklamiranja, kampanjama u javnosti kojima se ukazuja na opasnosti od pušenja, kao i povećanju cijena cigareta.
(Beta-AP)