• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Zašto su električni automobili iz Kine drastično jeftiniji od modela evropskih i američkih proizvođača?

Autor Dragana Božić

Izuzetno velike razlike u cijenama nisu samo posljedica jeftinije radne snage u Kini, gdje se mali elektromobil može kupiti već za oko 4.000 evra, već i drugačijeg pristupa elektromobilnosti

 Električni automobili iz Kine jeftiniji od evropskih Izvor: Unsplash

Da su cijene električnih automobila u Kini mnogo niže nego u Evropi nije neka novost. Zbog toga evropski proizvođači, ali i zakonodavci, pokušavaju da ograniče nastup "kineza" na evropskim tržištima, smatrajući da im oni predstavljaju nelojalnu konkurenciju.

Takva razlika, međutim, nije samo posljedica jeftinije radne snage u Kini, već i različitog pristupa elektromobilnosti.

Dok je za veoma dobro razvijenu evropsku auto-industriju razvoj električnih automobila kao novog masovnog proizvoda (ne računajući tu različite pojedinačne studije i prototipove), došao pomalo isforsirano i kao ne neka vrsta nužnog zla, u Kini se situacija odvijala nešto drugačije.

Izvor: Volkswagen

Najmnogoljudnija zemlja na svijetu se opredijelila za jeftinu masovnu proizvodnju, koja će omogućiti dosta bržu i masovniju elektrifikaciju voznog parka u zemlji. Takva masovna proizvodnja, podpomognuta obilnim državnim subvencijama (koje se u Evropi sve više smanjuju i/ili ukidaju), dovodi do mnogo povoljnijih cijena, a samim tim i do veće prodaje.

Prema analizi kuće JATO Dinamycs, kupacima se u Kini nudi izbor od 235 elektirična modela. U Evropi je ta ponuda za čitavih 100 modela manja, dok se u SAD ona svodi na "samo" 51 model elektromobila.

Istovremeno, prosječna cijena električnog vozila u Kini iznosi 31.165 evra, dok je na evropskom više nego duplo veća – 66.864 evra. Prosječan elektromobil u SAD košta čak 68.023 evra.

Izvor: JATO Dynamics

Iz toga slijedi da je prosječan elektromobil u Kini za devet odsto jeftiniji od uporedivog modela sa pogonom na fosilna goriva. U Evropi je, međutim, ekvivalentan elektromobil čak 40 odsto skuplji od svog parnjaka sa SUS motorom.

Isto kao što je to slučaj sa klasičnim vozilima, ponuda električnih automobila u Kini je takva svako može da nađe ono što odgovara njegovom džepu. Zato ne treba da čudi da cijena najjeftinijeg električnog automobila na kineskom tržištu, modela BAW Pony (na slici ispod) iznosi 3.772 evra.

Izvor: BAW

Na konačnu cijenu automobila u Evropi i Americi posljednjih godina utiču prekidi u snabdjevanju i nestašice sirovina i komponenti (usljed pandemije koronavirusa, rata u Ukrajini...), visoke plate radnika u automobilskoj industriji, a u slučaju električnih vozila i cijena baterija.

S druge strane, analitičari JATO Dynamicsa upozoravaju da je jedan od aspekata koji možda utiče na drastično niže cijene kineskih elektromobila i sumnja na prinudini rad zaposlenih u automobilskoj industriji.

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop