Vozači koji su učestvovali u nedavnom testiranju, "bili su pod stresom, iznervirani i uznemireni" kada su preko ekrana na dodir htjeli da kontrolišu neki sistem ili uređaj u automobilu, a nisu mogli to da urade
Ekrani u automobilima nisu nova stvar – štaviše, sežu čak do 1981. godine, kada je Chrysler, kao prvi proizvođač koji je primijenio takvo rešenje, u svoj luksuzni model Imperial ugradio potpuno digitalne instrumente. Današnji ekrani na dodir svakako su kilometrima ispred toga – svestraniji, multifunkcionalniji i bolji u svakom smislu.
Veliki ekrani infotainment sistema imaju odličnu rezoluciju slike i jasnoću prikaza, a njihov softver je uglavnom veoma intuitivan, dobro osmišljen i brzo reaguje na zadate komande.
Ipak, uprkos višegodišnjoj ugradnji u vozila i praktičnim prednostima koje donose, čini se da vozači i nisu preterani ljubitelji velikih displeja na centralnoj konzoli svojih četvorotočkaša. Posebno kada pristup često korišćenim funkcijama, kao što su kontrola klime ili podešavanje muzike, podrazumeva "kopanje" po različitim menijima tokom vožnje, kad vozač treba da bude koncentrisan na put ispred i vozila oko sebe.
Osim što je to opasno, vozači smatraju da je takođe i veoma dosadno, pokazali su rezultati istraživanja koje je nedavno sprovedeno od strane američkog ogranka južnokorejskog Hyundaija (Hyundai Design North America – HDNA). Glavni zaključak istraživanja glasi: vozači preferiraju klasične tastere za biranje funkcija!
Vozači koji su bili dio fokus grupe koja je za Hyundai testirala upotrebu ekrana na dodir za upravljanje različitim sistemima i uređajima u automobilu, "bili su pod stresom, iznervirani i uznemireni" kada su htjeli da kontrolišu nešto, ali nisu mogli to da urade.
"Čvrsti" fizički tasteri za podešavanje temperature, audio sistema ili drugih funkcija tokom vožnje, uvijek se nalaze na istom mjestu, za razliku od intuitivnih, ali ipak komplikovanih, menija softverskog infotejnment sistema. "Čeprkanje" po softverskim komandama zbog podešavanja neke funkcije zahtijeva veću pažnju, odnosno skretanje pogleda sa puta i koncentrisanje na njih.
Zato ih vozači sve češće odbacuju kao nepraktične, pošto se kod "pravih dugmića" mogu osloniti na svoju memoriju i, bez skretanja pogleda sa puta, uključiti grijanje u autu ili promijeniti pesmu koja im se ne dopada.
U Hyundai-ju priznaju da su u početku bili oduševljeni "revolucionarnim" Teslinim infotejnment sistemom – velikim brojem funkcija integrisanim na jednom mjestu, kojima se može pristupiti putem jednog velikog ekrana. Sada, međutim, shvataju da gomilanje svih funkcija na jednom ekranu nije najbolje rješenje.
"Što smo više ugrađivali ekrane na dodir u naša vozila, to smo više pokušavali da kontrole različitih sistema prebacimo na njih. Ljudima se to, međutim, nije toliko svidjelo", rekao je potpredsjednik HDNA Ha Hak-su za južnokorejski list na engleskom Korea JoongAng Daily.
Korejski auto-gigant zato već planira da vrati staromodne "dugmiće" u svoje nove i "osvežene" modele. Tako je nadolazeći "osveženi" električni Ioniq 5 za 2025. godinu dobio redizajniranu HVAC kontrolnu tablu, odnosno "fizičke" komande klimatizacije (HVAC – Heating, Ventilation and Air Conditioning).
Evropski program za provjeru sigurnosti novih automobila – Euro NCAP, koji detaljno testira i ocjenjuje sigurnost novih modela, nedavno je saopštio da će od 2026. godine proizvođači u svoje četvorotočkaše morati da ugrade fizičke tastere za određene funkcije ukoliko žele da dobiju pet zvjezdica, odnosno najvišu moguću ocjenu sigurnosti svojih vozila.
(MONDO/SmartLife)