• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Identifikacija izlječivih dislektičara

Skeniranjem mozga sa 90 odsto preciznosti mogu da se identifikuju dislektični tinejdžeri koji, ipak, mogu da nauče da čitaju u roku od tri godine.

 Identifikacija izlječivih dislektičara Izvor: MONDO

Disleksija predstavlja prepreku učenju, čiji je uzročnik u mozgu, a od koje pati pet do 17 odsto djece u SAD. Dislektične osobe imaju problema s čitanjem, pisanjem i izgovaranjem riječi.

Oko petina oboljelih od teškog oblika disleksije ipak nauči da čita. dr Fumiko Heft i njene kolege s pomenutog univerziteta željeli su da utvrde šta se dešava u mozgu takvih dislektičara.

Istraživanje je obavljeno na dvadeset petoro djece koja su patila od disleksije, starositi od 11 do 14 godina. Aktivnosti u njihovom mozgu praćene su dvema tehnikama - funkcionalnom magnetnom rezonancom (kojom se mjeri potrošnja kiseonika u mozgu tokom različitih aktivnosti) i difuznom tenzornom magnetnom rezonancom (DTI), kojom se utvrđuju veze između raziičitih područja mozga.

Ispitanicima je pokazivano više parova riječi, tražeći od njih da identifikuju one koje se rimuju, iako se različito speluju.

Utvrđeno je da se tokom ove aktivnosti kod oko polovine dislektične djece javlja izražena moždana aktivnost u predjelu desne sljepoočnice, koji se naziva frontalni girus, dok je kod jednog broja registrovano jačanje aktivnosti u mreži moždanih vlakana koja povezuju prednji i stražnji dio mozga.

Provjerom poslije dvije i po godine, utvrđeno je da djeca iz ove druge grupe, kod koje je registrovana dotična neuobičajena aktivnost, imaju znatno veće izglede da nauče da čitaju nego ostali dislektičari.

Tradicionalnim testiranjem, uz korišćenje papira i olovke, nije moglo da se predvidi koji će dislektičari ipak savladati vještinu čitanja, odnosno na neki način kompenzirati neki nedostatak u mozgu.

Osim što se na ovaj način utvrđuje koji će dislektičari naučiti da čitaju, to istraživanje je još važnije, jer se njime može utvrditi zašto oni drugi nisu sposobni za kompenzaciju urođenog nedostatka, što bi moglo da dovede do novih načina liječenja disleksije, ističe Alan Gutmaher, direktor američkog Nacionalnog centra za zdravlje djeteta i humani razvoj.

(Tanjug)

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop