I to ne od prošlog meseca, kad smo i mi saznali...
Evropska unija je još od 2013. godine znala za lažiranja na eko-testiranjima vozila. Jedan od vodećih bivših zvaničnika Evropske unije zaduzen za zaštitu životne sredine upozorio je još 2013. godine svoje kolege da automobilske kompanije manipulišu na evropskim testovima za merenje emisije štetnih gasova, piše list "Financial Times", pozivajući se na interni dokument Evropske komisije u koji je imao uvida.
To znači da su evropski zvaničnici pre više od dve godine imali saznanja o ovom problemu, mnogo pre američkih vlasti koje su prošlog meseca otkrile da je nemački proizvođač automobila Folksvagen (VW) manipulisao sa vrednostima izduvnih gasova, navodi FT.
Uprkos upozorenju Janeza Potočnika, tadašnjeg evropskog komesara za zaštitu životne sredine, zvanični Brisel nije preduzeo brzu akciju za sprečavanje nedozvoljenih praksi, već je zadržao raniji plan koji je omogućio da "rupe" u propisima koji se odnose na emisiju štetnih gasova ostanu na snazi do 2017. godine, dodaje se u tekstu.
Potočnik navodi u pismu, koje je u februaru 2013. godine, uputio tadašnjem evropskom komesaru zaduženom za industrijsku politiku, Antoniju Tajaniju, da ministri iz nekoliko članica EU veruju da postoji "značajan jaz" u performansama automobila u realnom svetu i prilikom laboratorijskog testiranja.
Prema dokumentu u koji je FT imao uvid, manipulacije proizvođača automobila na testovima merenja emisije štetnih gasova su bile opšte poznate i o tom pitanju se raspravljalo i na najvišem nivou EU.
Kako prenosi list, Evropska komisija i zemlje članice EU su u pregovorima vođenim ovog meseca razmatrale mogućnost da automobilskim kompanijama odobre još dve godine kako bi u potpunosti ispunile zahteve na strožim testovima, koji će zaista primorati automobile da zadovolje evropska ograničenja o emisiji azotnih oksida.
U okviru istrage o skandalu sa manipulacijama vrednostima izduvnih gasova, nemački Folksvagen je suspendovao oko 10 vodećih direktora. Ta kompanija je prošlog meseca priznala da je u svojim dizel motorima koristila nezakoniti deo softvera kako bi varala na testovima merenja emisije štetnih azotnih oksida.