Mnogi pravoslavni vjernici i Srbi koji koriste pojam "Hrist" ne znaju da ga je skovao Goran Bregović, spajajući pravoslavni izraz "Hristos" i rimokatolički izraz "Krist", kaže vladika pakračko-slavonski Jovan Ćulibrk
Na tribini o biblijskom jeziku u pop kulturi, održanoj 7. juna u Privrednikovom domu u Zagrebu, vladika pakračko-slavonski Jovan Ćulibrk prezentovao je velikom broju okupljenih svih uzrasta svoje bogato znanje o muzici.
"Biblijski mit je temeljni mit rok kulture koja je nastala na američkom jugu i odatle se raširila po svijetu", rekao je vladika Jovan, koji se 80-ih godina prošlog vijeka intenzivno bavio muzičkom kritikom i projektima. Istaknuo je da je Biblija nepresušan izvor pjesničkih slika koje se koriste u roku, što se vidi u velikom broju pjesama rok sastava, piše portal Novosti.
"U bivšoj Jugoslaviji odlukom CK SKJ sredinom 50-ih godina dozvoljena je rok kultura, ali u njoj nije smjelo biti religioznosti, što je odlika rok i pop muzike u svijetu", rekao je vladika Jovan i dodao da je zbog toga spominjanje Hristosa u albumu Bijelog dugmeta "Bitanga i princeza", kao i sama naslovnica izazvala haos koji je završio izbacivanjem sporne riječi iz teksta i novom "umivenom" naslovnicom.
Podsjetio je i da mnogi pravoslavni vjernici i Srbi koji koriste pojam "Hrist" ne znaju da ga je skovao Goran Bregović, spajajući pravoslavni izraz "Hristos" i rimokatolički izraz "Krist".
"Jugoslovenizirani Bregovićev pojam 'Hrist' tako je našao svoje mjesto u rječniku pseudo intelektualaca", objasnio je vladika.
On je dao i presjek jugoslovenskih sastava i pjesama u kojim se vidi odnos pop-rok kulture s kulturnim nasljeđem, spominjući Dragu Mlinarca i grupu Smak s početka 70-ih sve do pojave Bijelog dugmeta, sastava koji je učinilo prekretnicu u domaćem roku.
"Nakon smrti Josipa Broza Tita dešava se suštinska promjena u roku koji gubi jugoslovensko obilježje i razbija se na gradske scene u Beogradu, Zagrebu, Ljubljani, Sarajevu… To dovodi do pojave albuma 'Odbrana i poslednji dani' Idola koji je za mene najbolji album savremene pop muzike", rekao je vladika, dodajući i da tih godina religijski motivi ulaze u jugoslavenske rok pjesme.
Podsjetimo, vladika Jovan bavio se muzičkom kritikom u časopisu "Ritam", a 80-ih godina prošlog vijeka bio je uključen u alternativne umjetničke pokrete na liniji Skoplje - Niš - Zagreb - Ljubljana. Osmislio je i vodio muzički projekt snimanja zbirke pjesama na stihove sv. vladike Nikolaja u rok aranžmanu "Pesme iznad Istoka i Zapada". Važi za jednog od najzanimljivijih tumača nacionalne i muzičke pop kulture.