Nove godine nema bez Djeda Mraza, a njegova najrasprostranjenija likovna predstava dolazi sa Zapada.
Stariji bradati čovjek, u crvenom kaputu i sa crnim opasačem, u saonicama koje vuku irvasi, sa torbom punom poklona,Djed Mraz.
Njegov najpoznatiji irvas zove se Rudolf Crveni Nosić i on je predvodnik zaprege, jer svojim svjetlećim nosem osvjetljava put. Dom današnjeg Djed Mraza nalazi se u sjevernom polarnom krugu, tačnije u Laponiji.
Godinama prepravljan i preoblikovan, lik Djeda Mraz u popularnoj kulturi polako postaje velika krupna osoba. Jedan od prvih umjetnika koji je dao izgled modernom Djedu Mrazu jeste Tomas Nast, američki karikaturista iz 19. vijeka.
Godine 1863. lik Nastovog Djeda Mraza prikazan je u nedjeljniku "Harpers". Priča vezana za Djeda Mrazovu postojbinu na Sjevernom polu, takođe, može biti vezana za doprinos istog umjetnika.
Njegova slika Božića iz 29. decembra 1866. godine nije ništa drugo do kolaž gravira pod zajedničkim naslovom "Santa Klausvil, n.p." odnosno - Djeda Mrazovo selo, Sjeverni Pol.
Knjiga za djecu Limana Franka Bauma "Život i avanture Djeda Mraza" koja se u štampi pojavila 1902. godine samo je pomogla da Djeda Mraz postaje omiljena ličnost koja dopunjuje duh Božića.
Baum je svome liku Santa Klausa dodao neke atribute koji se zadržavaju i do današnjih dana, kao što su besmrtnost i mnogobrojni pomoćnici, deset irvasa koji ne mogu da lete, ali zato prelaze ogromne razdaljine skačući.
Ova knjiga je dala odgovore na najočiglednija postavljana pitanja, ona je objasnila Djeda Mrazove motive za djeljenje poklona. Po knjizi, kada je zli Ak, glavni drvosječa svijeta, i Sotonina parafraza, pokazao jad i bijedu djece, Deda Mraz je tražio način da vrati radost u život sve djece, poklanjajući im igračke kako bi im vratio osmjehe.
Drugi umjetnik, iz potpuno drugačijih pobuda, odnosno, u marketinške svrhe, popularisao je lika Djeda Mraza kroz reklamne postere najpopularnijeg pića na planeti - kokakole.
Kroz crteže Hadana Sandblama iz tridesetih godina prošlog vijeka, Djeda Mraz postaje vrhunski maneken "Koka-kole", smješeći se sa skoro svakog zimskog plakata koji je reklamirao ovo gazirano piće.
Dostizanje ovakvog medijskog buma tokom godina dovelo je do toga da mnoga djeca pa i odrasli, vjeruju da je Djeda Mraza izmislila i kreirala "Koka-kola" da bi na taj način sebi obezbjedila autentiču i besmrtnu pozersku zvijezdu.
Postoje čak i vjerovanja da je boja Djeda Mrazove odjeće smišljena tako da odgovara boji "Koka-koline" ambalaže.
Malo je poznata činjenica da koka-kola nije bila pionir u korišćenju Djeda Mrazovog lika u marketinške svrhe: kisela voda marke "Vajt rok beveredzis" (White Rock Beverages) koristila je istu ličnost u svojim reklamama još davne 1915, a zatim za reklamiranje slatkog pića začinjenog đumbirom 1923. godine.
(Tanjug)