Igranje tetrisa pomaže u slabljenju traumatičnih uspomena bez dejstva na sjećanje o samom događaju, pokazalo je britansko istraživanje.
Britanski istraživači su u popularnoj kompjuterskoj igrici tetris vidjeli specifičan način za blokiranje spontanih traumatičnih uspomena, objavljeno je na intenet stranici "PhisOrg".
Naučnici sa Oksforda su uporedili uticaj tetrisa i enigmatske igrice Pub Quiz.
U toku eksperimenta 60 dobrovoljaca je gledalo film sa slikama različitih trauma. Nakon polučasovne pauze poslije desetominutnog filma 20 učesnika je igralo tetris, 20 Pub Quiz, a njih 20 nije radilo ništa.
Ustanovljeno je da je poslije igrice tetris broj spontanih sjećanja na traumatične slike smanjen, a poslije Pub Quiz, naprotiv povećan u poređenju sa kontrolnom grupom.
U drugom eksperimentu interval između gledanja filma i igrice je povećan na četiri časa, ali je rezultat ostao isti. U oba istraživanja su svi učesnici jednako dobro reprodukovali specifične detalje filma.
Emili Holms, koja je bila na čelu istraživačkog tima, ukazuje da dobijeni rezultati potvrđuju efikasnost tetrisa u slabljenju spontanih traumatičnih uspomena bez dejstva na sjećanje o događaju kao takvom.
Efikasnost, prema rječima Holmsove, traje tokom kritičnog šestočasovnog perioda poslije traumatičnog događaja na koji se fiksiraju sjećanja.
Kako je precizirala Holmsova, um funkcioniše preko dva uglavnom izbalansirana kanala - senzorskog, koji podrazumjeva direktnu percepciju svijeta čulima i konceptualnog koji ocjenjuje značaj zapažene informacije u kontekstu.
Pretpostavlja se da traumatične slike jače djeluju na prvi kanal, zbog čega tetris, koji se takođe usvaja uglavnom senzorski, konkuriše sa njima pri obradi u mozgu, a Pub Quiz, djelujući na konceptualni kanal, te slike pojačava.
Dobijene rezultate istraživači namjeravaju da primjene u liječenju pacijenata sa posttraumatskim stresom i sličnim psihičkim problemima.
(Tanjug/MONDO)