"Ovim projektom obaramo rekorde. Potopljeni tuneli su građeni i ranije, ali nikada u ovom obimu", rekao je Henrik Vincentsen, generalni direktor Femerna, državne danske kompanije koja gradi tunel.

Tunel koji obara rekord gradi se ispod Baltičkog mora između Danske i Njemačke, čime se skraćuje vrijeme putovanja i poboljšavaju veze Skandinavije sa ostatkom Evrope.
Sa dužinom od 18 kilometara, Femarnbelt će biti najduži montažni putni i željeznički tunel na svijetu. To je takođe veliki inženjerski podvig, sa dijelovima tunela postavljenim na morskom dnu.
Glavno gradilište za projekat nalazi se na sjevernom ulazu u tunel, na obali ostrva Loland na jugoistoku Danske. Objekat obuhvata luku i fabriku koja proizvodi tunelske delove, nazvane "elementi". Ojačani čelik je izliven u beton da bi se napravio svaki element, koji je dugačak 217 metara i širok 42 metra.
Većina podvodnih tunela – uključujući 50 kilometara dugačak tunel između Velike Britanije i Francuske – je usečen kroz stene ispod morskog dna. Ovde će umjesto toga biti sastavljeno 90 pojedinačnih elemenata, deo po dio, poput Lego kockica.
"Ovim projektom obaramo rekorde. Potopljeni tuneli su građeni i ranije, ali nikada u ovom obimu", rekao je Henrik Vincentsen, generalni direktor Femerna, državne danske kompanije koja gradi tunel.
Imaće pet paralelnih cevi
Sa troškovima od oko 7,4 milijarde evra, projekat je uglavnom finansirala Danska, a 1,3 milijarde evra Evropska komisija. To je jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u regionu i deo šireg plana EU za jačanje putnih veza širom kontinenta uz smanjenje letova.
Kada se završi, putovanje između Rodbihavna u južnoj Danskoj i Putgartena u sjevernoj Njemačkoj trajaće samo 10 minuta automobilom ili sedam minuta vozom, što će zamijeniti 45-minutno putovanje trajektom.
Zaobilazeći zapadnu Dansku, nova železnička ruta će takođe prepoloviti vreme putovanja između Kopenhagena i Hamburga sa 5 na 2,5 sata i obezbediti "zeleniju" prečicu za teret i putnike.
"To ne samo da povezuje Dansku sa Njemačkom, već povezuje i Skandinaviju sa srednjom Evropom. Putujući 160 kilometara manje, smanjićete ugljenik i uticaj transporta", rekao je Vincentsen. Tunel će imati pet paralelnih cevi. Dvije za željeznicu, dvije za put (koje imaju po dvije trake u svakom smeru) i koridor za održavanje i hitne slučajeve. Na drugom kraju, ogromna čelična kapija zadržava more.
(EUpravo zato/Poslovni)