Korporacija u čijem je vlasništvu i Google, zajedno sa Liverpulom mijenja "najvažniju sporednu stvar na svijetu".
Fudbal je znatno napredovao, od same igre, pa do pravila i finansija, to je potpuno drugačija igra iako joj je ista osnova već više od 150 godina.
Sa razvitkom tehnologija se razvija i fudbal, može se reći da se današnji sport veoma oslanja na tehnologiju, ali postoje i negativni uticaji iste na samu igru.
Implementacija VAR tehnologije je prilično nesrećno urađena, iako su mnogi smatrali da će zbog nje fudbal postati pravedniji, čini se da je ona izazvala još dublji raskol kod navijača, jer je nebrojano puta upravo VAR odlučivao o pobjednicima iako za to nije bilo potrebe. Ipak, treba istaći da je glavni faktor za neuspjeh VAR-a to što sudijska organizacija nije uspostavila kriterijum i pravila kojim će se voditi, te svaka utakmica može da ima drugačiji epilog iako se ista stvar dogodila.
Sve to ne sprečava tehnologiju da se i dalje miješa u sport. Ona je veoma važna i za statistiku u brojnim sportovima. Objavljen članak u Journal of Artificial Intelligence Research otkriva kako su Liverpul i DeepMind upotrebili vještačku inteligenciju u svijetu fudbala. Liverpul je prošle godine osvojio Premijer ligu (poslije 30 godina), doduše ove godine neće odbraniti titulu, dok je DeepFake kompanija dio korporacije Alphabet, u čijem vlasništvu je i sam Google!
"Tajming je idealan" - istakao je Karl Tujls, istraživač AI u toj kompaniji i jedan od autora tog članka. Liverpul je podijelio svoje podatke sa tom kompanijom u periodu od 2017. do 2019. godine, odnosno sve utakmice koje su igrali. Oni su htjeli da zajedničkim snagama otkriju gdje AI može da pomogne fudbalerima i trenerima.
Posljednjih godina, dostupne informacije u fudbalu su dolazile iz senzora, GPS-a i kompjuterskih vision algoritma koji su pratili kretanje lopte i igrača. Za fudbalske timove, vještačka inteligencija nudi priliku da se pronađe patern koji treneri ne mogu da uoče, dok za DeepMind, fudbal nudi izazovno okruženje kako bi se testirali algoritmi.
"Igra kao što je fudbal je super interesantna zato što postoji mnogo prisutnih stvari, postoje aspekti konkurencije i saradnje. Za razliku od šaha, fudbal posjeduje ugrađenu neizvjesnost jer se igra u stvarnom svijetu" - smatra Tujls, prenosi Wired.
To ne znači da ne možete da predvidite stvari, naprotiv, tu je AI veoma korisan. Članak demonstrira kako možete da ispitate protivničke timove i njihove sastave, na primjer kako će odreagovati u određenoj situaciji. Recimo da ste ispucali loptu protiv Mančester sitija, Kajl Voker će krenuti ka smjeru lopte, dok će Džon Stouns uraditi nešto drugo.
To je poznato i kao "ghosting", pošto su alternativne putanje prekrivene onim što se zapravo dogodilo, kao što to rade video igre, i ima niz različitih primena. Na primjer, može da se koristi da bi se provjerila implikacija taktičke promjene ili kako će protivnik reagovati ukoliko ključni igrač napusti teren zbog povrede. Ovakve stvari može da primijeti i sam trener, Tujls ističe da nije cilj da se treneri zamijene ovim alatkama.
"Postoji veoma dosta podataka, teško je i za "varenje", uopšte nije lako upravljati masivnim informacijama. Mi pokušavamo da napravimo tehnologiju koja će pomoći u tome" - dodao je on.
Kao dio istraživanja, analizirano je više od 12.000 penala širom Evrope u posljednjih par sezona. Napravili su kategorije igrača koje su bazirane po stilu igre, a potom su te informacije koristili kako bi predvidjeli gdje će uputiti loptu, kao i da li će pogoditi. Tako su napadači više ciljali u donji lijevi ugao dok su vezni igrači imali balansiraniju taktiku. Podaci su pokazali da je optimalna strategija za izvođenja penala šutiranje u dominantniju stranu, što je i normalno kada bolje razmislite.
Drugi modeli mogu da procijene kako su specifične akcije kao pas ili promašeno uklizavanje doprinijeli pogotku. Uglavnom bi se ti podaci koristili nakon utakmica kako bi se igračima ukazalo na greške. Uz pomoć ove tehnologije može da se prati i performans igrača kada su u pitanju kategorije snaga i fitnes, to jest ona može da predvidi koji će se igrači prvi umoriti, a može i da predloži koji fudbaler treba da ostane na klupi kako se ne bi povrijedio.
"Zbog toga je važno da pronađemo prave modele koji će biti ispitani od strane eksperata. Mi ne želimo da napravimo robote, već da poboljšamo igru samih ljudi" - rekao je Tujls koji je dodao da AI neće zamijeniti trenere, ali da će uticaj ove tehnologije na sport biti prisutan već u ovoj deceniji.
Korišćenje veštačke inteligencije u sportu može da samo pomogne igračima i trenerima da igraju pametnije.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.