Reklame su, izgleda, izgubile rat sa blokatorima istih, zato se veb sajtovi, kompanije koje plaćaju oglase i veliki oglašivači okreću novoj vrsti zarade - rudarenju kriptovaluta!
U opsežnom članku sajt Engadget navodi da su reklame kakve danas znamo prevaziđene i da više nisu od koristi nikome - ni onima koji ih prikazuju, onima koji ih plaćaju i naravno korisnicima. Ipak, oglasna industrija je pronašla rešenje - rudarenje kriptovaluta.
Kako mnogi sajtovi žive od reklama, kao i kompanije koje ih plasiraju, a sve veći broj korisnika koristi blokatore reklama, ovi prvi su došli do situacije da njihove reklame niko ne gleda i da su one beskorisne i pored činjenice da su skupo plaćene. Sajtovi, sa druge strane žive od oglasa, pa su se okrenuli donacijama, koje nisu dovoljne za održavanje i razvoj biznisa, pa su se i jedni i drugi okrenuli rudarenju kriptovaluta koristeći resurse uređaja posetilaca.
Prema nepotvrđenim informacijama (iskustva korisnika) i domaći (regionalni) sajtovi koriste se ovakvim vidom zarade, a najčešće su to sajtovi koji nude „besplatno“ gledanje filmova i serija.
Nedavno je otkriveno da je The Pirate Bay koristio računare svojih korisnika za rudarenje poznate kriptovalute, a poznati su i slučajevi velikih kompanija širom sveta, koje su na različite načine činile isto. Recimo, Starbucks je u Južnoj Americi korisnicima ponudio besplatan Wi-Fi internet, ali je zauzvrat, ne navodeći to korisnicima, putem njihovih uređaja rudario Monero kriptovalutu. Ova kompanija radila je to ubacivanjem skriptova na korisničke uređaje na različite načine. Isto je radio i poznati TV kanal na svom sajtu, Showtime TV.
Skidate serije na torentima? Ne bismo se šalili…
Usledilo je, primećuje pomenuti IT sajt, iskorišćavanje vrlo ranjivih IoT uređaja (Internet of Things) u iste svrhe, a TrendMicro je otkrio da su za rudarenje korišćeni čak i pametni televizori, Wi-Fi ruteri, IP kamere i smartfoni.
Princip rada je isti - posebnim JavaScript-ovima različiti sajtovi „upošljavaju“ uređaje koji ih posećuju, koristeći njihove resurse za rudarenje kriptovaluta, koje kasnije ostaju u vlasništvu držaoca sajta. Na taj način sajtovi i kompanije zarađuju, a korisnik je u najvećem broju slučajeva nesvesan da se njegov uređaj koristi za tako nešto.
Poslednji dokazani slučajevi popularnih sajtova koji se bave ovakvim prevarama su Openload, Streamango, Rapid Video i OnlineVideoConverter, objavio je AdGuard blog.
Kako da prepoznam da li „rudarim“ za nekog
Ako vam je računar odjednom sporiji, a nije bio takav ranije, ako primećujete da „štuca“, da se greje više nego što je uobičajeno,, a znate da ga vi niste opteretili, verovatno ste žrtva „rudarenja“ (osim ukoliko nemate neki težak hardverski ili softverski feler). Otvorite Task Manager i ukoliko je procesor (CPU) maksimalno zauzet, a računar nije uposlen posebno zahtevnim programima u ovom trenutku, moguće je da ste žrtva "oglasnog rudarenja" nekog od sajtova, koji posećujete.
Rudarenje je proces formiranja virtuelne valute, koja se odrađuje izvršavanjem velikog broja zahtevnih matematičkih procesa u pozadini, koji omogućavaju da se virtuelni novac praktično stvori pomoću resursa računara. Rudarenje ne uništava računar, ali ga značajno ili maksimalno opterećuje i onemogućava normalan rad.
Kako se zaštititi od „prisilnog rudarenja“
Za sada je moguće blokirati „rudarenje“ tako što će se promeniti podešavanja pregledača interneta i onemogućiti postavljanje kolačića (Cookies) na svoje uređaje i mogućnost da sajt postavlja bilo kakve informacije na računar, kao i korišćenjem Ad Block servisa.
Stručnjaci savetuju korišćenje moćnih blokatora reklama, koji makar u nekom obliku omogućavaju da rudarenje kripto valuta na prevaru bude prepoznato i blokirano ili invazivniji pristup - ukidanje JavaScript opcije u pregledaču interneta, što nije dobro za sve korisnike, u zavisnosti od toga za šta koriste pregledače interneta.
Ostaje nam da vidimo kako će se ova priča razvijati, ali je izuzetno važno da budete svesni da se ovako nešto dešava svuda, pa i kod nas.
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebook, Twitter i Instagram mreži.