Paranoja, koja već neko vreme vlada oko špijunaže putem kamera dobila je novu dimenziju, jer postoji mogućnost da nas prisluškuju i preko mikrofona… Da li je to zaista tako.
Prekrivate li kameru svog laptopa ili računara krpom, lepljivom trakom ili na neki drugačiji način? Mnogi to rade, jer postoji teorija zavere da nas Facebook i drugi sajtovi i/ili servisi na taj način posmatraju. Možda je vreme da prelepimo i mikrofone na svojim uređajima, jer nas Facebook, objašnjava The Wall Street Journal i aktivno prisluškuje. Ne baš preko mikrofona, ali na druge načine...
Zaista izgleda kao da nas Facebook prisluškuje i na osnovu toga šta sazna nudi reklame i servise ciljano, za svaku osobu pojedinačno. Svaki put kad koristite svoju karticu za plaćanje ili neku karticu lojalnosti, koje su popularne i kod nas u regionu, vi ostavljate trag o kupovini i oglašivači na neki od načina u stanju su da dođu do vaše liste kupovine i plasiraju vam oglase za slične proizvode na Facebook i drugim mrežama. Postoje kompanije koje se bave samo posredovanjem podataka između nekoliko kompanija. Takve kompanije kupuju podatke o vašoj kupovini od prodavnice u kojoj ste kupovali i dostavljaju ih brendovima i drugim kompanijama. Nakon toga brendovi i kompanije pomoću informacija o kartici i nalozima koje imate na društvenim mrežama dostavljaju reklame putem Facebook mreže ponovo do kupaca tj. do vas.
Facebook i druge društvene mreže imaju alate koji pomažu brendovima i oglašivačima da kupljene podatke vrate u sistem i ciljano pronađu osobe ili grupe za koje su ti proizvodi ili servisi relevantni.
Facebook i oglašivači, takođe, prate vaše kretanje pomoću Google lokacije, korišćenih javnih ili nekih drugih Wi-Fi mreža, na osnovu IP adresa ili jednostavno - pomoću aktivne geolokacije uključene na aplikaciji Facebook ili nekoj drugoj. Lociranje korisnika je postalo toliko precizno da Facebook i oglašivači već sad mogu da registruju da li ste nekoliko koraka udaljeni od kafeterije, apoteke ili nekog drugog objekta u kojem ste bili ili ste izrazili interes za njima kroz pretragu.
Istorija poseta i pretrage kroz poseban Facebook alat, PIXEL, omogućava da oglašivači i društvene mreže na osnovu onoga što ste gledali i posetili ponude reklame u skladu s tim. Kombinacijom eksternih podataka koje smo naveli i načina na koji koristite Facebook mreža tačno zna šta da vam ponudi i u koje vreme. Zbog toga imamo svi utisak da nas Facebook non-stop prisluškuje, iako mu je to i po zakonu i po moralnim načelima zabranjeno.
Da biste makar delimično stali na put ovom prisluškivanju otiđite do Facebook aplikacije, pa u Settings meni, a onda i u Account Settings meni. Pronađite Ads i u okviru tog menija isključite Personalised Ads ili Interest Based Ads.
Potom pređite u Chrome ili već pregledač koji koristite i isključite History i bilo koji vid praćenja korisničkih podataka. Idite i u Google i isključite GPS praćenje i praćenje kretanja. Idite onda i do svih drugih aplikacija za koje sumnjate da vas prate i naterajte ih da na sličan način prestanu da vas prate…
Nažalost, nismo sigurni da će bilo šta od ovoga pomoći da vas društvene mreže ili Facebook manje špijuniraju, ali vredi makar pokušati.