• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

"Smishing", "vishing" i druge digitalne zamke: Sve je više telefonskih prevara i kod nas

 vesna.jpg
Autor Vesna Kerkez

Broj korisnika koji prijavljuju telefonske prevare u Bosni i Hercegovini i regionu u stalnom je porastu, a stručnjaci upozoravaju da su metode prevaranata sve sofisticiranije.

 najčešće internet i mobilne prevare Izvor: ChatGPT

Od lažnih SMS poruka i poziva iz "banke", do međunarodnih brojeva koji zazvone jednom i očekuju da ih pozovete nazad, prevare se prilagođavaju tehnologiji i sve češće ciljaju obične korisnike.

Smishing, odnosno SMS phishing, podrazumijeva lažne tekstualne poruke koje sadrže linkove i pozive na akciju, najčešće u ime banaka, dostavnih službi ili fiktivnih nagradnih igara. Klikom na link korisnici nesvjesno mogu otkriti svoje lične podatke.

Vishing, odnosno glasovni phishing, uključuje lažne telefonske pozive u kojima se pozivalac predstavlja kao službenik državne institucije, tehničke podrške ili banke. U ovim pozivima često se koristi prijetnja kaznom, isključenjem računa ili blokadom kartice kako bi žrtva odmah postupila po instrukcijama.

Sve češće se pojavljuju i slučajevi spoofinga, gdje pozivalac lažira broj s kojeg zove, pa se na ekranu korisnika može prikazati broj koji izgleda kao da dolazi od poznate ili zvanične institucije.

Među posebno podmuklim prevarama su i takozvani "one-ring" pozivi, poznati i kao Wangiri šema, kod koje telefon zazvoni samo jednom, s ciljem da korisnik uzvrati poziv na skupi međunarodni broj.

Znakovi da je riječ o prevari najčešće uključuju hitan ton poruke, pravopisne i gramatičke greške, zahtjeve za lične podatke ili PIN, kao i ponude nagrada koje se dobijaju uz "simboličnu uplatu takse". Pojedini korisnici su prijavili i pokušaje prevare putem aplikacija za dopisivanje, gdje se napadači predstavljaju kao predstavnici kurirskih službi, IT podrške ili čak članovi porodice.

Savjet stručnjaka je jasan: nikada ne dijelite lične podatke putem telefona, posebno ako niste sigurni ko je pozivalac. U slučaju sumnje, uvijek kontaktirajte instituciju putem zvaničnih kanala komunikacije, a ne brojeva iz poruke ili poziva.

Preporučuje se i oprezno korištenje interneta i mobilnih aplikacija, kao i aktiviranje dodatnih mjera zaštite, poput dvostepene autentifikacije. Ako korisnik primijeti sumnjiv poziv ili poruku, preporuka je da broj blokira, prijavi operateru i izbriše sadržaj.

Ukoliko je prevara već izvršena, potrebno je odmah kontaktirati banku, promijeniti sve lozinke i obavijestiti nadležne institucije. U BiH se ovakvi slučajevi mogu prijaviti lokalnoj policiji, mobilnim operaterima ili Agenciji za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA).

Telefonske prevare su sve češće i sve teže za prepoznavanje, a prevaranti postaju sve vještiji u prikrivanju svojih namjera. Zbog toga je ključna informisanost korisnika, kao i spremnost da se reaguje mirno, pažljivo i s punim razumijevanjem rizika.

(MONDO)

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS