• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Reciklirane baterije su dobre kao i nove: Ovako ćemo da spasimo Zemlju od zagađenja?

Tranzicija sa automobila na fosilna goriva na električne povećala je potražnju za baterijama, ali proces pravljenja ovih baterija nije ništa manje štetan od onoga koji prave izduvni gasovi. Izgleda da postoji rješenje...

 Izvor: SmartLife / Unsplash / John Cameron

Električna vozila polako osvajaju svijet i odlična su alternativa za klasične automobile. Kako je velika šansa da ćemo se u budućnosti svi prebaciti na njih i tako smanjiti zagađenje, ne treba zaboraviti na ključnu komponentu – baterije. Međutim, sam proces pravljenja baterija zahtijeva komponente čija proizvodnja veoma zagađuje okolinu.

Međutim, izgleda da su naučnici pronašli način da recikliraju postojeće baterije bez gubitaka, i to u procesu koji je potpuno “zelen”. Proces reciklaže baterija nije nov i na njemu se radi već neko vrijeme, a mnoge kompanije u Evropi i Severnoj Americi već prave fabrike za ponovno korišćenje baterija.

Katoda je rješenje

Ako se pitate koliko dobre mogu da budu reciklirane baterije u poređenju sa novim, nemojte se brinuti jer nauka kaže da su podjednako dobre. Međutim prije nego što krenemo da objašnjavamo cijeli proces, hajde da se podsjetimo kako baterije rade.

Katoda je pozitivna elektroda, odnosno pozitivni terminal baterijske ćelije. Na katodu struja ulazi u bateriju tokom punjenja, i izlazi tokom pražnjenja kada baterija obezbeđuje potrebno napajanje za automobile. Reklo bi se da je katoda najbitniji dio baterije.

Možda će vas zanimati

Sada kada smo se podsjetili malo fizike, upoznaćemo vam sa studijom profesora Jan Vanga i istraživačkog tima USABC (američkog konzorcijuma za napredne baterije) koja je pokazala da su baterije sa recikliranim katodama podjednako dobre ili čak bolje od novih baterija.

Baterija - punjenje i pražnjenje
Baterija - punjenje i pražnjenje
Izvor: SmartLife / Biologic.net / Printscreen

Istraživanje

Tim je testirao litijum-jonske baterije sa recikliranim NMC111 katodama, najpopularnijim tipom katoda, koje se sastoje od nikla, mangana i kobalta. Proces pravljenja katoda sastoji se od nekoliko koraka:

  • Baterije se iseku da bi se uklonilo čelično kućište, aluminijum, bakarne žice, plastika i drugi materijali za recikliranje.
  • Ostatak se rastvara i hemijskim procesom filtriraju grafit, ugljenik i druge nečistoće.
  • Koriste se patentirane hemijske tehnike koje je osmislio Battery Resources startap kako bi se nikl, mangan i kobalt spojili u željenim odnosima potrebnim da se naprave prah za katode.
Proces recikliranja baterije
Proces recikliranja baterije
Izvor: SmartLife / Wang et al.

I to je sve.

Reciklirane katode su podjednako efikasne i 53% trajnije

Materijal koji se dobija procesom recikliranja poseduje više mikroskopskih poroznih struktura, što omogućava da se joni litijuma brže kreću unutra i napolje. Cijela poenta baterija je kretanje jona sa katode koja je pozitivan terminal do anode, koja je negativni terminal, a upravo to kretanje se dešava u procesu punjenja i pražnjenja baterije.

Rezultati istraživanja kažu da baterije pokazuju istu gustinu energije kao nove baterije sa komercijalnim katodama, ali i 53% duži životni vijek.

Testiranje i praksa

Istraživanje je tek predstavilo svoje rezultate, pa proces testiranja nije obavljen u automobilima, ali su obavljene industrijske simulacije koje se mogu porediti sa automobilima.

Možda će vas zanimati

Primjera radi, istraživači su kreirali ćelije od 11 Ah iste gustine materijala kao u baterijama električnih automobila. Nakon toga su poređenje između svježe katode i reciklirane katode i otkriveno je da reciklirani materijal daje superiorne rezultate i duži životni vijek.

Kada možemo očekivati reciklirane baterije?

Pomenuti startap Battery Resources već koristi tehnologiju recikliranja katode i prodaje svoje materijale proizvođačima baterija, za sad u manjem obimu. Međutim, plan kompanije je da se naredne, 2022. godine napravi prva komercijalna fabrika koja će moći da obradi 10.000 tona baterija. Pored toga, startap je prikupio još 70 miliona za još dve fabrike u Evropi, planirane za kraj 2022.

Proizvodnja baterija
Proizvodnja baterija
Izvor: SmartLife / Batteryresources.com

Zbog čega je ovo bitno?

Reciklirane baterije su bolje od novih, što je neverovatno, s obzirom da nas cijeli život uče da su nove stvari uvek bolje od starih. Pored toga, katoda je najskuplji dio baterije, a 10 do 30% katode čini kobalt, element čija je cijena oko 28.500 dolara po toni, što ga čini najskupljim dijelom svake baterije.

VW fabrika za recikliranje baterije
Izvor: YouTube / YOUCAR

Umjesto iskopavanja kobalta, transporta i obrade u fabrikama, proces reciklaže mnogo manje zagađuje okolinu. I to je do juče bio jedan od problema električnih automobila. Iako ne zagađuju okolinu direktno, proces pravljenja pojedinačnih komponenata, posebno baterija je jako toksičan za Zemlju. Ukoliko se rezultati istraživanja pokažu u praksi, ovo bi mogla biti stvar koja će ukloniti sve kočnice kada su električni automobili i baterije u pitanju, a samim tim i u velikoj mjeri poštediti Zemlju od zagađenja.

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS