Na sajtu Ministrstva odbrane objavljeni su izveštaj komisija za ispitivanje uzroka pada helikotera u Beogradu. Helikopter ispravan - pogrešila posada obučena za složene uslove u meteo uslovima ispod minimuma ali pod dejstvom alkohola.
Posada helikoptera, odnosno pilot i kopilot su bili obučeni za letenje u složenim meteo uslovima, drugi je zaključak Komisije. Taj zaključak donet je iako se u izveštaju pominje da je samo pilot bio u trenažnom procesu za sletanje u složenim meteo uslovima i danju i noću. Kopilot je prošao obuku ali nije bio u trenažnom procesu.
Treći zaključak je, sudeći po svemu navedenom, i presudan. Metereološki uslovi na Aerodromu "Nikola Tesla" (a ni na Batajnici i heliodromu VMA kao alternativnim lokacijama) nisu bili u granicama koje je propisao vojni pravilnik za letenje helikoptera.
Na aerodromu je su uslovi za oblačnost a potom i uslovi za vidljivost bili ispod dozvoljenog minimuma, ali je pilot ipak vođen na sletanje iz aerodromske kontrole leta.
Nakon jednog neuspešnog pokušaja sletanja, pilot je krenuo u drugo, odustao i nakon pokušaja penjanja helikoptera desila se nesreća.
"Postoje elementi odgovornosti vojne organizajacije u pripremi i izvršenju zadatka, ali da nisu neposredno prouzrokovali nastanak vanrednog događaja i udes helikoptera", navedeno je u izveštaju objavljenom na sajtu Ministarstva odbrane.
Komisija je, između ostalog, predložila da se ispita odgovornost četvorice nadležnih komandujućih u RV i PVO, počevši od komandanta RV i PVO Ranka Živaka, ali kontrole letenja Aerodroma.
Pored izveštaja Komisije koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije obljavljen je i Izveštaj stručne komisije koju je formirao komandant RV i PVO a prilozi oba izveštaja "biće objavljivani sukcesivno".
STRUČNA KOMISIJA: LJUDSKI FAKTOR i ALKOHOL U KRVI
Izveštaj komisije za osnovno ispitivanje helikoptera direktno "optužuje" za pad helikoptera ljudski faktor – odnosno pilota koji je "neeadektavno upravljao helikopterom u složenim metereološkim uslovima".
Komisija zaključuje da je posada doživela prostornu dezorijentaciju "kao posledicu zamora i emocionalne prenapregnutosti" (zbog prevoženja bebe u medicinske svrhe misije) a da je "prisustvo alkohola u krvi kod pilota i letača tehničara "pojačalo prethodne manifestacije".
Ovo je su samo prvi od izveštaja o padu letelice. Pored vojnih, postoji i, za sada neobjaljen, izveštajU tužilaštva u kome, prema tvrdnjama beogradskih medija, piše da su u krvi i urinu pilota pronađeni tragovi alkohola.
Izveštaji su objavljeni nakon što je Ministarstvo odbrane tražilo i dobilo saglasnost Višeg javnog tužioca da to učini.
Više javno tužilaštvo u Beogradu saopštilo je ranije danas da je za pad vojnog helikoptera, 13. marta kada je poginulo sedam osoba, primarno odgovorna posada.
Tužilaštvo u saopštenju navodi da je, prema početnim saznanjima, primarna odgovornost na članovima posade, da postoje osnovi sumnje da deo odgovornosti snosi i jedan broj aktivnih pripadnika Vojske Srbije, te da ima i indicija za eventualnu odgovornost određenog broja civilnih lica.
U skladu s tim, tužilaštvo će sprovesti istražne radnje, u cilju potpunog utvrđivanja svih relevantnih činjenica vezanih za taj događaj, navodi se u saospstenju.
Tužilaštvo navodi da je do pomenutih saznanja došlo na osnovu nalaza i mišljenja Komisije za ispitivanje uzroka udesa vojnog vazduhoplova i ostalih pribavljenih isprava i dokumenata u vezi sa udesom vojnog helikoptera.