Grupa kustosa i istoričara umetnosti smatraju da najnoviji performans "Nothing" Marine Abramović, koji će početi da izvodi u londonskoj Serptentajn galeriji 11. juna, ne priznaje uticaje ranijeg dela druge umetnice.
"Ništa" (Nothing) je projekat Meri Elen Kerol, njujorške konceptualne umetnice, na kome radi od 1990ih.
Kerol je izlagala u Vitni muzeju u Njujorku i londonskom ICA i dobitnik je Gugenhajmove i Rokefelerove stipendije. Takođe je radila sa Abramovićevom na grupnoj izložbi u Smart muzeju u Čikagu 2012.
Nedostatak "priznanja" zabrinuo je grupu stručnjaka koji su od kustosa Serpentajn galerije Hansa Ulriha Orbista zatražili objašnjenje. Bez priznanja njenog rada, stručnjaci strahuju da će Abramovićeva zaseniti rad Kerolove i da Kerolova više neće moći da izvodi "Ništa".
Među zabrinutim stručnjacima su i istoričar umetnosti, profesor Njujorškog univerziteta i nekadašnji profesor sa Jejla Dejvid Džoselit koji kaže da su radovi obe umetnice različiti, ali da se oba bave "pitanjem ničega".
Abramovićkino delo nazvano "512 sati" podrazumeva da će se umetnica pojavljivati u galeriji od 10 ujutru do 18 sati, šest dana nedeljno od 11. juna do 25. avgusta. Reč je o delu napravljenom specijalno za Serpentajn galeriju.
"Tu smo publika i ja i ništa više", rekla je ona "Gardijanu". "Uklonila sam predmete. Ali susret... nikada nisam uradila ništa ovako radikalno. Ovo je najnematerijalnije moguće".
Abramovićeva je u intervjuu za BBC objasnila poreklo svog dela.
"Nazvala sam Hansa Ulriha i rekla mu: Ne znam da li će ti se dopasti ali želim da radim ovo: ništa... nema ničega'. Ne postoji delo, samo ja sa publikom kao živim materijalom".
"Želela sam da dokažem da mogu ni iz čega da napravim umetnost", dodala je ona.
Kerol je, pišući o svom delu "Ništa" (Nothing) iz 2006. navela: "Dela gde se ništa ne dešava. Predstave ničega - da li je to aktivnost? Ništavnost. Nerađenje? Hibridni minimalizam. Ne objašnjavaj. Ne menjaj ponašanje. Napravi performans: Ništa".
U svom najradikalnijem performansu 2006. Kerol je napustila svoj dom u Njujorku bez ičega osim pasoša i otputovala u Argentinu samo sa odećom koju je imala na sebi.
Džoselit kaže da ne optužuje Abramovićevu za plagijatorstvo, ali da je rad Meri Elen po mnogo čemu ekstremniji.
"Mislim da mora da postoji konverzacija".
Performans Abramovićeve u Serpentajn galeriji je prvi od njenog nastupa u njujorškom Muzeju moderne umetnosti 2010. kada je ta retrospektiva "Umetnik je prisutan" privukla rekordni broj posetilaca i od Abramovićeve učinila zvezdu.