“Kultura u Srpskoj je statistička greška. Veći je budžet neke banjalučke folkoteke nego Ministarstva prosvjete i kulture RS”, kaže pijanista Arsen Čarkić.
Arsen Čarkić, dugogodišnji pijanista i profesor na Akademiji umjetnosti Univerziteta u Banjaluci, u razgovoru za „EuroBlic“ kaže kako se na godišnjem nivou više novca izdvaja za „šiki, miki, ciki pjevaljke“, nego za sve projekte u kulturi Srpske.
Čarkić je publici je poznat i kao dirigent Mješovitog crkvenog hora „Sveti Roman Melod“, muškog okteta „Sveti Platon Banjalučki“, ansambla „Istočnik“, te muzičar u bendovima „Dire Floyd“ i „Gray“. Kao mentor mladim talentima, smatra da je današnje vrijeme za muzičare teže od devedesetih godina.
“Vlasnici prostora, u kojima bi mladi bendovi mogli da sviraju, uče i razvijaju se, vode se isključivo profitom. Imamo svega par oaza za talentovane grupe, što nije dovoljno. Da sada imamo „EKV“, raspao bi se u roku od tri godine. Nije problem u mladima, već u sredini koja je suludo kritična. Sve sto dođe sa strane više cijenimo. To je kompleks male sredine i dokaz o kulturološkoj nezrelosti”, smatra Čarkić.
Društvo se oduvijek, dodaje on, bavilo formiranjem publike, a toga više nema. Mediji, prema njegovom mišljenju, formiraju ukus mladih, tako što im najčešće „serviraju najgore smeće“.
“U posljednjih 40 godina u BiH nije kupljen nijedan veliki koncertni Stenvej ili „Yamaha“ klavir. On košta kao mercedes SLK, a njih, provjereno, imamo više od Štutgarta. Tačno je da su beogradski trgovci iz opanaka skočili u cipele, ali su se takmičili ko će ostaviti veću zadužbinu, što govori o njihovom odnosu prema sredini u kojoj su živjeli. Šta će gradu i umjetnicima ostaviti ljudi koji su danas daleko bogatiji – po svemu sudeći, ništa”, navodi Čarkić, koji je takođe zagovornik i popularizacije klasične muzike.
Ističe da su na njegov umjetnički izraz posebno uticala djela Johana Sebastijana Baha, Ludviga van Betovena, Franca Lista i Sergeja Rahmanjnova.
“Klavir sviram tri decenije i još uvijek nisam izveo sve što želim. Činjenica je da su publici klasične forme koncerta dosadne i umjetnici su primorani da nađu formulu, kojom će privući posjetioce. Kada to postignete, umjetničku muziku podižete na najviši nivo”, rekao je Čarkić.