Nevolje automobilske industrije, koje su u Japanu izazvali zemljotres i cunami, pogoršaće se.
Narednih sedmica, kupci širom svijeta imaće teškoće da nađu model koji žele, hiljadama fabričkih radnika vjerovatno će biti rečeno da ostanu kod kuće, a kompanije kao "Tojota" (Toyota), "Honda" i druge, izgubiće milijarde dolara prihoda.
Sedamnaset dana poslije prirodne katastofe, zalihe ključnih auto dijelova - od komjuterskih čipova do pigmenta za boje - smanjuju se brzo pošto se japanske fabrike koje ih prave muče da obnove rad.
Pošto se dijelovi i oprema šalju sporim brodovima, pravi pad tek treba da se osjeti u fabrikama u SAD, Evropi i Aziji. Do toga će, kažu u ponedjeljak analiticčari, doći sredinom aprila.
"Ovo je najveći udar u istoriji automobilske industrije", izjavio je Kođi Endo, direktor tokijskog istraživačkog instituta Japan.
Veliki dio japanske automobilske industrije - druge najveće na svijetu - ne radi. Malo je fabrika koje su teže oštećene u zemljotresu, ali zbog prekida u snabdijevanju vodom i strujom niko ne zna kad će
produkcija krenuti punom parom. Neki analitičari pominju kraj ljeta.
Kupci automobila uskoro će se suočiti s višim cijenama i manjim izborom. Neke boje će biti teško naći zato što su fabrike pigmenta za boje u Japanu oštećene i ne rade.
Američki "Ford" je već naložio prodavcima da prestanu da naručuju "smoking crne" modele F-150 pikapa i džipova "ekspidišn nevigejtor" (Expedition Navigator). Takođe, napušta i neke nijanse crvenog.
"Krajzler" (Chrysler) je svojim dilerima rekao da privremeno ograničava narudžbe vozila u 10 boja.
Japanski fabrikanti, koji su obustavili rad većine pogona u zemlji, sada su zabrinuti da će stati i produkcija u inostranstvu. "Tojota" i "Honda" najavljuju prekid rad u fabrikama u Sjevernoj Ametici. "Honda" kaže da će do prekida doći poslije 1. aprila. Mada većinu auto dijelova "Honda" proizvodi u SAD, neki i dalje dolaze iz Japana.
Banka Goldman Saks procjenjuje da zatvaranje pogona košta japanske proizvođače automobila 200 miliona dolara na dan, što je na kraju prošle sedmice bilo 2,8 milijarde dolara. U poređenju, "Tojota" je zaradila 2,3 milijarde dolara za cijelu 2010. godinu.
Mnogo zavisi od toga koliko rezervnih dijelova ima na zalihama - koje su najvjerovatnije veoma niske. Japanski proizvođači su do perfekcije doveli sistem u kome dijelovi dolaze u fabrike istog dana kada se
ugrađuju. Sada u pogone stižu dijelovi koji su ukrcani na brodove prije nekoliko sedmica.
Analitičari predviđaju da će trećina dnevne produkcije automobila u svijetu biti skresana zbog lomova u lancu snabdijevanja. To znači da pet miliona vozila širom svijeta neće biti napravljeno od 72 miliona
planiranih za 2011.
Primjer sa ilustraciju lanca snabdijevanja pruža radio aparat u kolima, napravljen od stotina delova. Skala je možda iz Japana, dok žice i kola dolaze iz Južne Koreje. Plastična dugmad mogu da budu iz Kine, a metalna kutija koja sve to drži stiže iz Indije.
(Beta)