• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Duh Venecije u Banjaluci

Autori mondo.ba Autori Dragana Božić

Jeste li se ikad zapitali da li maska skriva ili otkriva onoga ko je nosi? Šta jesmo, a šta želimo biti? Kako se predstavljamo drugima, a kakvim nas oni vide?

 Duh Venecije u Banjaluci Izvor: Dragana Božić, MONDO

Izvor: Dragana Božić, MONDO

Venecijanske maske imaju čarobnu privlačnost. Onaj ko ih nosi ima snagu i moć. Izazivaju strahopoštovanje.

Prvi zapisi o nošenju maski u Veneciji  datiraju iz 12. vijeka. Vješto napravljene i dekorisane, maske uvijek su bile voljene, sakupljane i pokazivane zbog svoje ljepote.

Ljubitelji istorije, tradicije i ljepote sada mogu da prenesu duh i šarm Venecije u svoj vlastiti prostor.

Ljiljana Dakić jedina je u Banjaluci koja venecijanske maske pravi na stari, ali i jedini ispravan način.

Ljubav prema maskama nosi još iz srednjoškolskih dana.

“Maske su me jednom zavele, i ta ljubav i dan danas traje. Sve maske koje su se meni dopadale koje sam ja htjela da imam za svoju dekoraciju, bile su užasno skupe i to me u stvari ponukalo da istražujem na koji način se one prave”, kaže Ljiljana.

Vođena ogromnom ljubavlju prema maskama, u Italiji je pronašla jednog od četiri majstora koji se bave izradom maski na tradicionalan način.

Došla sam do profesora u Italiji, koji se već 35 godina bavi samo maskama i radi za pozorište - maska “Oči širom zatvorene” je iz njegove radnje. Sa njim sam se dogovorila i objasnila mu šta želim i šta hoću da naučim. On se jako iznenadio što uopšte dolazim sa ovih prostora i imam toliku ljubav i strast prema maskama”.

Ljiljana je nakon završetka škole u Italiji počela da izrađuje svoje maske, koje su, vjerujte nam na riječ, toliko divne, da kad uđete u njenu malu radnju, kao da ste zakoračili u neki drugi svijet. Maske vas toliko opčine da se zamislite koliko truda i ljubavi je potrebno da se jedna takva maska napravi.

“Taj proces nikad ne možete naučiti do kraja. Taj talenat moraš da posjeduješ, da znaš da izvajaš lice, odnosno ekspresiju lica, da znaš šta želiš da dočaraš. Onda se pravi negativ i u taj kalup se stavlja vuneni papir koji je mekan i namijenjen je isključivo za izradu maski. Taj papir se slaže sa slojevima ljepila i kad se osuši i izvadi dobiješ pozitiv”, objasnila nam je Dakićeva.

Nošenje maske u Veneciji značilo je proširenje sloboda preko propisanih granica. Skrivale su identitet, pa su aristokrate znale da prose na ulici, upuste se u riskantne ljubavne avanture i uživaju u sitnim porocima, a obični ljudi su mogli da se podsmijavaju i bar na kratko “izađu” iz svojih života.

Maske u stvari potiču iz komedija “dell'arte”, one su neka osnova, maska “kolumbina” pokriva samo oči, “volto” je isto maska iz tog perioda koja pokriva cijelo lice a dozvoljava umjetniku da se potpuno izrazi jer ima dosta površine na kojoj može da radi. Bauta je, na primjer, maska koju je proslavio Kazanova”, otkrila nam je Ljiljana.

Sve maske mogu biti dekorativne i nosive, a u izradi Ljiljana koristi samo prirodne materijale koji ne štete koži lica. Iako postoji dosta tehnika bojenja maski, ova umjetnica najviše voli starinsko bojenje, kao antiking, npr. zlatni list, srebrni list, svarovski kristali. Ljiljana sarađuje i sa banjalučkim pozorištima, a njene maske su bile nagrada na Festivalu mladog glumca u gradskom pozorištu “Jazavac”.

“One jesu mistične, zavodljive, dozvoljavaju da se izraziš, u stvari da budeš ono što jesi. Mislim da bez maske imamo masku, da sa maskom postajemo ono što jesmo. Svaka maska je neka druga priča”, naglašava Dakićeva.

Izvor: Dragana Božić, MONDO

Ljiljana se bavi i izradom Cameo nakita, koji vas sigurno neće ostaviti ravnodušnim.

Cameo predstavlja siluetu dame u medaljonu ovalnog oblika. Koristi se kao ukras i može imati bilo koji formu, prsten, narukvica, ogrlica, privjesak ili broš. Najčešće se postavlja na podlogu koja će praviti kontrast.

Pojava Cameo medaljona vezuje se za Antičku Grčku, mogli su se vidjeti na šljemovima, mačetama, pa čak i na pečatima.

Doba kada je Cameo postao najpopularniji jeste doba renesanse. Dame su u tom periodu bile očarane ljepotom i tajanstvenošću ovog medaljona i nosile su ga u svakoj prilici i širom Evrope.

Cameo nakit posebno volim jer volim kad su žene dame. To je ono što žena treba da nosi u sebi. To je poveznica sa maskama koje su mistične, neobične i koje su vanvremenske. Sve ide, moda prolazi i sve se mijenja ali uvijek ćete naći negdje taj Cameo nakit ili je to na cipelama ili je nakit, tako i maske”, kaže Ljiljana.

Na kraju morate da se zapitate: živimo li život pod maskama bez maske, i jesmo li mi pravi mi tek kad istu stavimo?

Pogledajte galeriju:

Komentari 1

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

Dakić Draško

Bravo za Lily....

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop