Cijene muških i ženskih proizvoda se poprilično razlikuju, ali mnogi i ne razmišljaju zbog čega je tako.
Već od malih nogu počinju razlike u cijenama igračaka za djevojčice i za dječake. Ako je nešto ružičasto, velika je šansa da će biti skuplje, čak i ako je prema svim karakteristikama identično proizvodu plave boje.
Njujorška Agencija za prava potrošača uporedila je cijene gotovo 800 proizvoda koji imaju varijante za žene i muškarce, tačnije gotovo su identični po svemu osim po pakovanju koje je usmjereno prema određenom polu, te je otkrio da cijene zavise od ciljanog pola. Kontrolišući kvalitet, otkrili su da su slični proizvodi u prosjeku sedam odsto skuplji ako su namijenjeni ženama ili djevojčicama.
Džuli Menin, koja je pokrenula istragu, tvrdi da brojevi ukazuju na lukav oblik polne diskriminacije, a još je gore kad znate da na svaki dolar plate koji dobije muškarac, žene dobiju 79 centi.
"To je dvostruka podmuklost koja se ne događa samo u Njujorku. To možete vidjeti ako prođete kroz muške i ženske dijelove prodavnica širom zemlje", kaže Menin, a mi bismo dodali da situacija nije nimalo drugačija ni u Evropi.
Nakon što su u poznatom američkom trgovačkom lancu Target uočeni identični dječji skuteri za djevojčice i dječake, pri čemu je ružičasti koštao 49,99 dolara, a crveni za dječake 24,99, kada je zatražen komentar nadležnih iz prodavnice, odmah su promijenili cijene, izjavivši da su cijene bile greške. Ali ista situacija se može naći i kod mnogo drugih igračaka.
Istraživanje iz Njujorka je obuhvatilo igračke, odjeću za djecu i odrasle, proizvode za higijenu i za domaćinstvo. Pokazalo se da se najveća nesrazmjernost krije u proizvodima za njegu kose. Žene naime plaćaju prosječno 48 odsto više za šampone, balzame i gelove.
Generalno ženski proizvodi su skuplji u 42 odsto slučajeva, dok su muški skuplji u tek 18 odsto kategorija (recimo, dječji veš je skuplji za dječake).
Ženski dezodoransi pak koštaju oko 30 odsto više, iako je jedina razlika miris.
Podizanje cijena s obzirom na to ko su potrošači nije nikakva novost. Pogledajte samo cijene frizerskih usluga, koje nisu tek odnedavno drastično različite za muškarce i žene, čak i kad je riječ o podjednako kratkoj ili dugoj kosi.
Sve dok sudovi to nisu zabranili, u Evropi su osiguravajuće kuće naplaćivale više ženama samo zato što, u prosjeku, žive duže. A iako u SAD postoje zakoni prema kojima se usluge ne smiju različito naplaćivati s obzirom na pol, trgovci pronalaze kreativne načine kako to izbjeći i naplatiti ženama više.
Kad smo kod stereotipa, jedno istraživanje je pokazalo da će pri kupovini polovnog automobila, žene isti automobil platiti čak 40 odsto više od muškaraca, jer prodavci podrazumijevaju da se žene ne razumiju u automobile.
Glavni razlog zašto žene plaćaju više mogao bi se kriti u činjenici da su one obično spremne platiti i više za nešto što žele od muškaraca. Ali treba shvatiti da proizvođači i prodavci iskorištavaju tu činjenicu i cijelu (veliku) grupu ljudi.
Zato, ako ste žena, slobodno isprobajte muške verzije omiljenih proizvoda. Vrlo vjerovatno uopšte nećete primjetiti razliku, osim u novčaniku, piše "Vašington post".