Međunarodni dan linija za pomoć i podršku djeci obilježava se 17. maja.
Zanimljiva je priča koja stoji iza najveće svjetske mreže linija za pomoć djeci Child Helpline International.
Naime, prije 25 godina je Jeroo Billimoria, socijalna radnica iz Indije, djeci sa ulice dala svoj broj telefona, uz napomenu da je zovu ukoliko im bude potrebna pomoć. Od tog trenutka njen telefon nije prestajao da zvoni, a ona je uvidjela da djeca zaista trebaju nekoga sa kim bi razgovarali.
Ubrzo je uz pomoć volontera uspostavila liniju za pomoć djeci iz Indije, stavljajući akcenat na zaštiti djece.
Pozivi su konstantno rasli, a Jeroo je odlučila da ide i van granica svoje zemlje, te da uspostavi globalnu mrežu linija za pomoć djeci. Povezujući i unapređujući već postojeće linije iz drugih zemalja,
Child Helpline International konačno je uspostavljena 2003. godine u Amsterdamu. Danas ova mreža ima 183 članice iz 142 zemlje, koje su odgovorile na više od 126 miliona poziva. Njihov rad temelji se na anonimnosti, prilikom pozivanja nije potrebno ostavljati privatne podatke, a troškove poziva snosi sama linija. Na pozive odgovaraju volonteri, koji su prethodno završili obuku kako bi adekvatno mogli odgovoriti na upite koje im djeca postavljaju.
U zemljama Evropske unije sve linije za pomoć djeci imaju isti broj (116-111), iz prostog razloga da bi
dijete moglo dobiti pomoć bez obzira gdje se nalazilo.
U Bosni i Hercegovini posljednje tri godine djeluje savjetodavna linija Plavi telefon, koja je jedna od usluga koje pruža Udruženje Nova generacija iz Banjaluke.
Ova linija je od prošle godine članica Child Helpline International, dok se trenutno čeka na dobijanje evropskog broja, što je i jedan od preduslova koje BiH mora ispuniti prije ulaska u Evropsku uniju.
Broj Plavog telefona je 080 05 03 05, a od 2013. godine zazvonio je više od 2.000 puta. Pozivi na ovaj broj su besplatni bez obzira na mrežu iz koje djeca zovu, zahvaljujući podršci kompanije m:tel.
Iz Udruženja Nova generacija navode da su zabrinuti zbog sve većeg broja poziva ka njihovoj liniji, ali i zadovoljni što je saznanje o postojanju linije sve veće.
„Dobra je stvar što djeca prepoznaju Plavi telefon kao adresu gdje mogu dobiti odgovore na svoja pitanja, savjet i podršku za tešku situaciju u kojoj se nalaze. Naravno da nam je drago što sve više njih traži pomoć i pokušava da se izbori sa problemima. Ipak, poražavajuće je što tako veliki broj djece i mladih ima problema u porodici, školi, odnosu sa vršnjacima. Bili bismo najsrećniji kada oni ne bi imali potrebu da zovu našu liniju, jer bi to značilo da nemaju probleme“, kaže direktorica Nove
generacije Maša Mirković.
Trenutno na liniji volontira 25 savjetnika, koji su prošli obuku kako bi mogli adekvatno odgovoriti na
upite djece o nasilju i zlostavljanju, problemima u školi, te porodičnim i vršnjačkim odnosima.
Trenutno je u toku i konkurs za prijem novih volontera, jer sve veći broj poziva zahtijeva i povećanje broja savjetnika. Pored djece, Plavi telefon zovu i roditelji koji ne znaju kako da se postave prema problemima koje imaju sa svojom djecom.
Za uspješan rad Plavog telefona zaslužni su članovi Udruženja Nova generacija i njihovi volonteri, ali i mediji koji nesebično promovišu njegov rad i trude se da informacije o liniji dođu do onih kojima su najpotrebnije.
Pored kompanije m:tel, rad Plavog telefona pomažu i kompanije Metromedia i Mediaboard obezbjeđuju siti lajtove, bilborde i wifi bilborde širom BiH za promociju ove linije.