Da li budućnost saobraćaja u gradovima isključuje privatne automobile?
Za mlade koji žive u velikim gradovima posjedovanje automobila nije tako važno – to je najvažniji rezultat studije stručnjaka Štefana Bracela sa fakulteta za ekonomiju u Bergiš Gladbahu, piše Dojče Vele (DW).
Među mladima između 18 i 25 godina sve više opada značaj automobila kao privatnog posjeda i emotivna vezanost za automobil. Vrijeme kao da je zrelo za veliki proboj alternativnih saobraćajnih koncepata.
"To otvara vrata za javni saobraćaj i alternativne saobraćajne koncepte kao što su carsharing (deljenje automobila), bikesharing (dijeljenje bicikala) i drugi projekti", kaže Bracel za DW. No, on dodaje da je to tako samo u urbanim sredinama. "Na selu je situacija drukčija, tamo će se ljudi teško odreći automobila."
Veliki grad na istoku zemlje Lajpcig hoće da digitalno poveže autobuse i vozove sa biciklima i automobilima. Na čitavom području grada se nalazi 28 "stanica za mobilnost" u blizini centralnih gradskih stanica, sa idejom da one olakšaju presjedanje iz jedne u drugu vrstu prevoznog sredstva. Bicikl ili automobil u "sharing" programu se nalaze u blizini i mogu da se aktiviraju pomoću specijalne kartice – tako se i plaća usluga.
Firma MOIA koja pripada Folksvagenu namjerava da u Hamburgu počne sa novim konceptom – autobusima bez vozača, na električni pogon, u kojima se mjesto rezerviše preko aplikacije za mobilne telefone. U autobus se ulazi na stanicama do kojih mora da se hoda maksimalno 250 metara. U toku je faza testiranja projekta.
Carsharing je koncept kojim se ozbiljno bavi i nemačka željeznica Dojče ban, vlasnik firme IOKI. Ova raspolaže samovozećim automobilima različitih kapaciteta i veličina. Njihova integracija u sistem gradskog saobraćaja bi trebalo da počne do kraja ove godine.
U manjim mjestima se takvi projekti već naveliko sprovode – na primjer, u bavarskom Bad Birnbahu, jedan električni minibus bez vozača je do sada prevezao više od 10.000 putnika.
A u Minhenu se upravo testiraju specijalni automobili koji su spremni da dođu na poziv preko aplikacije za mobilni telefon. Uskoro bi trebalo da počne pilot-projekat sa tim vozilima – riječ je o Folksvagenovim "kedijima" sa pogonom na gas.
Veliki njemački proizvođači automobila već godinama investiraju dosta novca u nove servise za prevoz. U martu ove godine su Dajmler i BMW spojili svoje ponude u jednu koja bi sa 40 miliona korisnika trebalo da bude na ravnoj nozi sa spornim američkim Uberom. Riječ je i objedinjavanju carsharing-koncepata Car2go, Drive-now, Mytaxi, Moovel, Park-now i Parkmobile u zajedničku platformu.
Kako se vama sviđa ideja da nemate lični automobil? Pišite nam u komentarima…