Na kraju će nam oduzeti volan, ali nam on neće ni biti protreban
Autonomna vožnja predstavlja set tehnologija koje će transformisati automobilski svet u budućnosti.
Ljudi više neće brinuti o vožnji, jer će taj posao prepustiti mašinama. Mišljenja stručnjaka su da će saobraćaj postati "tečniji" i sigurniji, jer računari neće pričati mobilnim telefonima i saputnicima, a i držaće propisno odstojanje.
Neke od tehnologija koje čine deo sistema autonomne vožnje već danas su dostupne u automobilima i mi ih koristimo.
Ako se pitate gde smo trenutno sa razvojem vožnje budućnosti, prođimo kroz skalu sa nivoima od 0 do 5, koju je usvojilo međunarodno udruženje saobraćajnih inženjera, SAE International, koje okuplja profesionalnce iz sveta aviacije, transporta i saobraćaja.
Nivo 0: Bez autonomnosti
Većina vozila danas je i dalje da na ovom nivou. Vozač ima potpunu kontrolu nad vozilom i svim njegovim funkcijama. Najviše što može dobiti od pomoći su određena upozorenja, poput onog na moguću pojavu "crnog leda" kada temperatura padne ispod 4 stepena.
Nivo 1: "Prva" pomoć vozaču
Adaptivni tempomat koji kontroliše brzinu i rastojanje od vozila ispred su tipični primer nivoa 1 autonomne vožnje. Elektronika ima samo delimično mogućnost da utiče na vožnju – može da ubrzava, delimično koči, drži pravac, odnosno traku ili da menja pravac. Pomenute funkcije može da radi, ali samo jednu u datom trenutku, odnosno ne može da ih kombinuje.
Nivo 2: Delimična automatizacija
Ovaj nivo je poznat i kao "noge s papučica, oči na put". Ovde automobil može da kombinuje funkcije iz prethodnog nivoa. Dakle, može da sam ubrzava uz istovremeno blago okretanje volana. Međutim, vozač mora biti u pripravnosti da u svakom trenutku preuzme komande. Automatsko parkiranje je tipični primer autonomne vožnje na ovom nivou.
Nivo 3: Uslovna automatizacija
Sistem preuzmima kompletnu kontrolu, ali pod određenim okolnostima. Tako, na primer, vozilo na dobro obeleženom autoputu može samo da vozi, a vozač ne mora ni da drži ruke na volanu, a čak može i da ne gleda šta se dešava u saobraćaju, ako je dovoljno hrabar. Ipak, mora biti u stanju da preuzme komande na zahtev sistema. Autopilot automatski ubrzava, usporava, skreće, pa čak i izbegava prepreke. Prvi automobil, koji je imao ovaj nivo autonomije, bio je aktuelni "audi A8".
Nivo 4: Napredna automatizacija
Vozači mogu upravljati vozilom na ovom nivou, ali je to potpuno nepotrebno, osim u slučaju veoma lošeg vremena, poput jakih oluja ili mećava. Vozilo praktično radi sve samo. U slučaju da vozač na zahtev ne preuzme kontrolu, automobil će se sam bezbedno zaustaviti.
Nivo 5: Potpuna automatizacija
Ova vozila nemaju potrebu za volanom, jer mogu savladati apsolutnu svaki zadatak ili problem. Jedino što će ljudi trebati da urade jeste da kažu gde hoće da idu.
U ovom trenutku automobilski svet je osvojio nivo 2 i ide ka sledećem nivou. Tehnologija već postoji, čak i za nivo 4, ali celu priču trenutno najviše koči zakonodavstvo, pa se čeka da budu usvojeni brojni zakoni koji će omogućiti autonomniju vožnju.
Najveći problem je sigurnost, odnosno kako će se rešavati sudari koja je učinila mašina, poput slučaja kada je autonomno Uberovo vozilo ubilo biciklistkinju u Americi.
Zbog toga je potrebno dodatno razviti sigurnosne sisteme, koji podrazumevaju brojne kamere, senzore i radare.