Na pitanje da li je lopta prešla gol-liniju, na predstojećem Svetskom prvenstvu će odgovarati sistem "GoalControl-4D".
Pitanje regularnosti postignutog gola staro je koliko i fudbal.
Doskora je o tome odlučivao isključivo ljudski faktor - preciznije, glavni sudija sa svojim pomoćnicima, čiji broj je u nekim takmičenjima povećan sa dva na četiri, upravo zbog bolje kontrole gol-linije.
Međutim, greške su i tada ostale sastavni deo igre, samo su ih TV kamere i interakcije putem interneta učinile - neoprostivim.
I FIFA nije imala kud... Sistem "oko sokolovo", afirmisan u tenisu, primenjen je na Svetskom klupskom prvenstvu 2012, dok je sistem "GoalControl-4D" prošlog leta na Kupu konfederacija imao uspešnu generalnu probu.
Taj sistem instaliran je i na svih 12 brazilskih stadiona, na kojima će se igrati utakmice Mundijala.
Čini ga 14 kamera za praćenje brzih pokreta, raspoređenih po celom terenu i to tako da je na oba gola koncentrisano po sedam kamera. U njima je instaliran softver koji analizira X, Y i Z koordinate, a uz to i brzinu kretanja lopte, što ga čini četvorodimenzionalnim.
Kada lopta pređe gol-liniju, sudija od sistema dobija informaciju preko časovnika na svojoj ruci i to u roku od jedne sekunde!
Tako će biti izbegnuti slučajevi nepriznatih pogodaka, poput onog koji je postigao Frenk Lampard u meču osmine finala prethodnog SP protiv Nemačke. Da je urugvajski sudija Larionda priznao taj gol, rezultat bi bio izjednačen na 2:2. Ovako, ostalo je 2:1, a Nemci su kasnije povisili vođstvo na 4:1.
Englezi su dve godine kasnije na Evropskom prvenstvu dobili meč protiv Ukrajine (1:0), zato što sudije nisu videle da je lopta prešla gol-liniju posle šuta Marka Devića.
A, da ne govorimo o najpoznatijem takvom slučaju, golu Džefa Harsta u finalu SP 1966. Engleska - Nemačka, o kome i bezmalo pola veka kasnije postoji dilema.
Podsetimo da je Premijer liga Engleske tokom čitave minule sezone koristila "oko sokolovo".